Motopompa Leopolia
Motopompa „Leopolia”, którą możemy podziwiać, w zbiorach Centralnego Muzeum Pożarnictwa została wyprodukowana w 1933 r. przez jedną z najlepszych i największych polskich firm „Unia Strażacka”. Lwowska firma powstała pod nazwą „Dom Handlowy” w 1913 r., kiedy to Rada Zawiadowcza Małopolskiego Związku Straży Pożarnych zleciła organizację przedsiębiorstwa, którego zadaniem miało być zaopatrywanie galicyjskich straży pożarnych. Tego typu przedsięwzięcia powstawały ponieważ działacze zrzeszeni w Związku Straży Pożarnych rozumieli konieczność uniezależnienia się od producentów zagranicznych.
W lutym 1918 r. po uchwale przyjętej przez Zarząd Związku powstała nowa firma „Unia Strażacka”, której fundamentem był „Dom Handlowy”. W tym właśnie zakładzie pod okiem wynalazcy i konstruktora inż. Fryderyka Blumke powstała przenośna motopompa „Leopolia”. Miała ona wydajność 600 l/min. przy ciśnieniu 6 atm. Wyposażona była w dwusuwowy, dwucylindrowy silnik o mocy 15 KM. Miał on wydajność 2800-3000 obrotów na minutę. Wyposażony był w chłodzenie wodne z termosyfonem z możliwością regulacji za pomocą kranu (bieżąca woda). Rozruch silnika następował za pomocą dźwigni. Wbudowano również pompę odśrodkową, dwustopniową.
Silnik, w który została wyposażona „Leopolia” został wyprodukowany przez firmę DKW. Niemiecki zakład, którego założycielem był Duńczyk Jorgen Rasmussen powstał w 1905 r .Od 1932 r. DKW wraz z trzema innymi niemieckimi producentami samochodów Audi, Horchem i Wandererem tworzyła spółkę Auto Union. Silniki DKW powstawały w dobrze wyposażonych halach, na nowoczesnych liniach produkcyjnych. Do użytku oddawane były po odbyciu 5 godzin pracy z napędem obcym i 4 godzinach pracy z napędem własnym. Dokładną relację z firmy DKW przedstawia inż. St. Czernielewski w jednym z „Przeglądów Pożarniczych”.
Mimo wszystko działacze zrzeszeni w Związku Straży Pożarnych dążyli do tego, aby w polskich motopompach montowane były polskie silniki. Pierwszy polski silnik SS-15 wyprodukowała firma Steinhagen i Stransky z Warszawy, mająca swoją siedzibę przy ulicy Kazimierzowskiej 61. W 1934 r. nowopowstały silnik został wbudowany właśnie do motopompy „Leopolia” z „Unii Strażackiej”. Była to zarazem 150-ta motopompa wyprodukowana przez tę firmę. Badania techniczne silnika SS-15 wykonano 12 i 13 lipca 1934 r., zaś 26 sierpnia 1934 r. poświęcono pierwszą motopompę z polskim silnikiem. Dokonał tego ks. Roman Archutowski.
Motopompa znajdująca się w Centralnym Muzeum Pożarnictwa została zakupiona w 1933 r. dla Zakładów Papierniczych w Boruszowicach. Zakłady powstały pod koniec XIX w. i działały do 1924 r., kiedy to zostały zamknięte z powodów finansowych. Produkcja została wznowiona w 1929 r. w ramach spółki Lignoza. W 1975 r. motopompa „Leopolia” została przekazana do Centralnego Muzeum Pożarnictwa.