W pruskiej Świdnicy powstał w 1868 roku warsztat kuźniczy wytwarzający narzędzia dla rolnictwa. Założycielami byli Henrich Frambs i Adolf Freudenberg. W następnych latach rozbudowano zakład i poczyniono inwestycje. Niewielki warsztat przekształcił się w fabrykę maszyn z odlewnią żeliwa i działem budowy kotłów. W międzywojniu fabryka należała do największych pracodawców w Świdnicy. W tym okresie nie produkowano sprzętu pożarniczego.
Po II wojnie światowej zakład znacjonalizowano. W jednym z działów rozpoczęto produkcję pomp dla przemysłu ciężkiego skupionego w rejonie Wałbrzycha. W 1949 roku nastąpiła zmiana nazwy na Świdnicka Fabryka Urządzeń Przemysłowych. W połowie lat 60. XX wieku oddano do użytku nową montownię pomp. Jednym z profilów działalności było wytwarzanie autopomp pożarniczych. W połowie lat 70. XX wieku, wraz z rozpoczęciem produkcji samochodów pożarniczych Jelcz, planowano w nich montaż czechosłowackich autopomp, działek wodno-pianowych i mieszaczy. Problemy techniczne z adaptacją tych urządzeń skłoniły Zakłady Jelcza do współpracy z fabryką w Świdnicy, gdzie rozpoczęto produkcję autopomp oznaczonych symbolami A16/8 i A32/8, przeznaczonych do przetłaczania wody ze środkiem pianotwórczym. Korpusy autopomp wykonywano ze stopu aluminium, natomiast zespół wirujący z brązu krzemowego.W konstrukcji zastosowano nowoczesne jak na tamte czasy uszczelnienie mechaniczne oraz wewnętrzne łożyskowanie na spiekach. Autopompa A 16/8 posiadała wydajność 1800 l/min i zasięg strumienia do 80 m. Autopompa A32/8 posiadała wydajność 3200 l/min z tym samym zasięgiem strumienia. W Świdnicy produkowano również autopompy do samochodów gaśniczych Żuk. Ich wydajność osiągała ok. 200 l/min.
Na ilustracjach:
1 Jelcz 004 z autopompą A 32/8
2 Schemat zabudowy pożarniczej samochodu Jelcz 005 z autopompą A 16/8
3 Tablica informacyjna z danymi o autopompach pożarniczych z fabryki w Świdnicy, zbiory Wielkopolskiego Muzeum Pożarnictwa w Rakoniewicach
4 i 5 Autopompa Świdnickiej Fabryki Urządzeń Przemysłowych zamontowana w samochodzie Żuk A-151
6 Logotyp Świdnickiej Fabryki Urządzeń Przemysłowych
7 Fabryka maszyn w Świdnicy, 1901 r.