Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

piątek, 10 września 2021 / Opublikowane w Wydarzenia

Historia na weekend. Świdnicka Fabryka Urządzeń Przemysłowych

W pruskiej Świdnicy powstał w 1868 roku warsztat kuźniczy wytwarzający narzędzia dla rolnictwa. Założycielami byli Henrich Frambs i Adolf Freudenberg. W następnych latach rozbudowano zakład i poczyniono inwestycje. Niewielki warsztat przekształcił się w fabrykę maszyn z odlewnią żeliwa i działem budowy kotłów. W międzywojniu fabryka należała do największych pracodawców w Świdnicy. W tym okresie nie produkowano sprzętu pożarniczego.

Po II wojnie światowej zakład znacjonalizowano. W jednym z działów rozpoczęto produkcję pomp dla przemysłu ciężkiego skupionego w rejonie Wałbrzycha. W 1949 roku nastąpiła zmiana nazwy na Świdnicka Fabryka Urządzeń Przemysłowych. W połowie lat 60. XX wieku oddano do użytku nową montownię pomp. Jednym z profilów działalności było wytwarzanie autopomp pożarniczych. W połowie lat 70. XX wieku, wraz z rozpoczęciem produkcji samochodów pożarniczych Jelcz, planowano w nich montaż czechosłowackich autopomp, działek wodno-pianowych i mieszaczy. Problemy techniczne z adaptacją tych urządzeń skłoniły Zakłady Jelcza do współpracy z fabryką w Świdnicy, gdzie rozpoczęto produkcję autopomp oznaczonych symbolami A16/8 i A32/8, przeznaczonych do przetłaczania wody ze środkiem pianotwórczym. Korpusy autopomp wykonywano ze stopu aluminium, natomiast zespół wirujący z brązu krzemowego.W konstrukcji zastosowano nowoczesne jak na tamte czasy uszczelnienie mechaniczne oraz wewnętrzne łożyskowanie na spiekach. Autopompa A 16/8 posiadała wydajność 1800 l/min i zasięg strumienia do 80 m. Autopompa A32/8 posiadała wydajność 3200 l/min z tym samym zasięgiem strumienia. W Świdnicy produkowano również autopompy do samochodów gaśniczych Żuk. Ich wydajność osiągała ok. 200 l/min.

Na ilustracjach:

1 Jelcz 004 z autopompą A 32/8

2 Schemat zabudowy pożarniczej samochodu Jelcz 005 z autopompą A 16/8

3 Tablica informacyjna z danymi o autopompach pożarniczych z fabryki w Świdnicy, zbiory Wielkopolskiego Muzeum Pożarnictwa w Rakoniewicach

4 i 5  Autopompa Świdnickiej Fabryki Urządzeń Przemysłowych zamontowana w samochodzie Żuk A-151

6 Logotyp Świdnickiej Fabryki Urządzeń Przemysłowych

7 Fabryka maszyn w Świdnicy, 1901 r.

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.

TOP Skip to content
Open toolbar

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ Czcionkę
  • Pomniejsz Czcionkę
  • Odcienie Szarości
  • Wysoki Kontrast
  • Negatyw
  • Jasne tło
  • Podkreślone linki
  • Reset
  • Film dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemych