Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • Konferencja 22.09.2022
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

czwartek, 30 kwietnia 2020 / Opublikowane w Wydarzenia

Odcinek 26. Pożarnicze Skody

W 1925 r. doszło do fuzji czeskiej fabryki rowerów i motocykli „Laurin&Klement” z fabryką maszyn „Skoda” w Pilźnie, której dyrektorem technicznym został Vaclav Laurin. Współzałożycielem fabryki w Pilźnie był inżynier Emil Skoda, od którego koncern przyjął nazwę.

Pomyślny rozwój czeskiego koncernu skutkował ekspansją na rynki zewnętrzne. W 1926 r. powstała firma „Polskie Zakłady Skody. Sp. Akc.”. Produkowano w niej m.in. silniki do samolotów, silniki elektryczne i kable. „Polskie Zakłady Skody” zakupiły grunty i hale fabryczne w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska  w Okęciu. W ramach polskiej filii „Skody” funkcjonował dział pomp i napraw samochodów.

Silna pozycja na rynku maszynowym Skody w Polsce przyczyniła się otwierania przedstawicielstw handlowych, które sprzedawały produkty z macierzystej fabryki w Pilźnie i Mlada Boleslav. Oprócz samochodów osobowych, ciężarówek i traktorów sprowadzano do Polski samochody pożarnicze: rekwizytowe, beczkowozy, autopompy, autodrabiny oraz samochody sanitarne i do skraplania ulic.

Pomimo obecności „Skód” na podziałach bojowych w polskich strażach pożarnych w międzywojniu, niewiele egzemplarzy zachowało się do czasów współczesnych. W muzeach spotykamy częściej powojenne Tatry i Liazy.

W zbiorach Centralnego Muzeum Pożarnictwa znajduje się autopogotowie Skoda z 1931 r. Samochód napędzał silnik benzynowy o mocy 50 KM. Podwozie wyprodukowano w Mlada Boleslav. Zabudowę pożarniczą wykonała w 1932 r. firma „Steyr” z Warszawy. Na pojeździe wykonano kabinę typu otwartego z kierownicą po prawej stronie. Za kabiną zamontowano drewniane siedziska dla załogi, pod nimi umieszczono skrytki na narzędzia. Z tyłu pojazdu umieszczono metalową skrzynię na motopompę. Pojazd zakupiła Ochotnicza Straż Pożarna z Wojkowic-Komornych k. Będzina (woj. śląskie). Strażacy ochrzcili pojazd imieniem Bartek.

 

Odcinek 26. nie był ostatnim z tej serii. Z uwagi na duże zainteresowanie i pozytywne opinie, za które serdeczne dziękujemy, cykl będzie kontynuowany w odstępach tygodniowych.

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Skip to content
Open toolbar

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ Czcionkę
  • Pomniejsz Czcionkę
  • Odcienie Szarości
  • Wysoki Kontrast
  • Negatyw
  • Jasne tło
  • Podkreślone linki
  • Reset
  • Film dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemych