Epidemia koronawirusa nie była jedyną przyczyną czasowego wstrzymania przyjmowania grup zwiedzających. W 1984 r. nawiedziła Górny Śląsk powódź. Ponieważ pierwsza siedziba Muzeum Pożarnictwa znajdowała się w dolinie, tuż przy rzece Przemszy, dochodziło tam do podtopień i zalewania hal ekspozycyjnych.
Dodatkowo, negatywny wpływ na cały kompleks wywierała depresja, która powstała na skutek obniżania się terenu, pod którym kopalnia „Niwka-Modrzejów” prowadziła wydobycie węgla kamiennego.
Smutny widok niszczejących eksponatów skłonił kierownictwo placówki do podjęcia kroków w sprawie budowy nowej siedziby. Pierwsze prace budowlane ruszyły przy ul. Stadionowej na Słupnej pod koniec 1979 r. Narastający kryzys społeczno-gospodarczy spowodował, że pierwsze dwie hale oddano do użytku dopiero w 1991 r. Od tej pory dziedzictwo polskiego pożarnictwa posiada adekwatne miejsce do prezentowania go zainteresowanym.
Na archiwalnej fotografii ze zbiorów CMP stoi po lewej podtapiany samochód operacyjny GAZ 69 z lat 50. XX w. nazywany potocznie gazikiem. Obok niego widać motopompę dwukołową firmy John Kerr, wyprodukowaną w 1945 r. w Wielkiej Brytanii, o wydajności 2.200 l/min., napędzaną ośmiocylindrowym silnikiem firmy „Ford” o mocy 76 KM.