Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

środa, 01 kwietnia 2020 / Published in Wydarzenia

CMP na czas kwarantanny. Odcinek 6. Polski Chevrolet.

W zbiorach CMP znajduje się album fotograficzny pt. „Miejska Straż Ogniowa Zawodowa w Lublinie”. Prezentuje on m.in. samochody pożarnicze, zakupione dla tej jednostki w latach 30 XX w. Na jednej z fotografii widnieje pożarniczy Chevrolet, wyprodukowany ok. 1938 r.

Polskie Chevrolety były trzecimi w kolejności po Ursusie i Polskim Fiacie, samochodami strażackimi produkowanymi fabrycznie w Polsce. Polskiego Chevroleta produkowano od 1936 r. w montowni „Lilpop Rau i Löwenstein” w Warszawie. Fabryka ta podpisała umowę licencyjną z amerykańskim koncernem GMC, który był zarazem właścicielem Chevroleta. Wersję pożarniczą polskiego Chevroleta napędzał 6-o cylindrowy silnik górnozaworowy o mocy 78 KM. W pojeździe zastosowano gaźnik systemu „Cartera”, chłodnicę systemu „Harrison”, sprzęgło jednotarczowe – suche oraz hamulce hydrauliczne na cztery koła.

Zabudowę pożarniczą wykonała warszawska firma „Liefeldt i Schiffner”. Składał się na nią zbiornik na 700 litrów wody, motopompa przewożona na tylnym podeście, drabina przystawna i wysuwna-łańcuchowa oraz zwijadło na węże. Za kabiną znajdowały się odkryte siedziska dla czteroosobowej załogi. Pożarnicze Chevrolety należą obecnie do rzadkości. W zbiorach oddziału CMP w Rakoniewicach znajdują się dwa Chevrolety, jednakże karosowane przez firmę „Elibor” z Warszawy, która montowała je nieseryjnie w latach 20. XX w.

Sukcesy firmy „Lilpop, Rau i Löwenstein” skłoniły zarząd do budowy nowoczesnej fabryki w Lublinie. Z powodu wojny inwestycji nie dokończono. Po wojnie, na bazie inwestycji Lilpopa w Lublinie, uruchomiono Fabrykę Samochodów Ciężarowych i produkowano tam m.in. Żuki.

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych