Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • Konferencja 22.09.2022
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

środa, 01 kwietnia 2020 / Opublikowane w Wydarzenia

CMP na czas kwarantanny. Odcinek 6. Polski Chevrolet.

W zbiorach CMP znajduje się album fotograficzny pt. „Miejska Straż Ogniowa Zawodowa w Lublinie”. Prezentuje on m.in. samochody pożarnicze, zakupione dla tej jednostki w latach 30 XX w. Na jednej z fotografii widnieje pożarniczy Chevrolet, wyprodukowany ok. 1938 r.

Polskie Chevrolety były trzecimi w kolejności po Ursusie i Polskim Fiacie, samochodami strażackimi produkowanymi fabrycznie w Polsce. Polskiego Chevroleta produkowano od 1936 r. w montowni „Lilpop Rau i Löwenstein” w Warszawie. Fabryka ta podpisała umowę licencyjną z amerykańskim koncernem GMC, który był zarazem właścicielem Chevroleta. Wersję pożarniczą polskiego Chevroleta napędzał 6-o cylindrowy silnik górnozaworowy o mocy 78 KM. W pojeździe zastosowano gaźnik systemu „Cartera”, chłodnicę systemu „Harrison”, sprzęgło jednotarczowe – suche oraz hamulce hydrauliczne na cztery koła.

Zabudowę pożarniczą wykonała warszawska firma „Liefeldt i Schiffner”. Składał się na nią zbiornik na 700 litrów wody, motopompa przewożona na tylnym podeście, drabina przystawna i wysuwna-łańcuchowa oraz zwijadło na węże. Za kabiną znajdowały się odkryte siedziska dla czteroosobowej załogi. Pożarnicze Chevrolety należą obecnie do rzadkości. W zbiorach oddziału CMP w Rakoniewicach znajdują się dwa Chevrolety, jednakże karosowane przez firmę „Elibor” z Warszawy, która montowała je nieseryjnie w latach 20. XX w.

Sukcesy firmy „Lilpop, Rau i Löwenstein” skłoniły zarząd do budowy nowoczesnej fabryki w Lublinie. Z powodu wojny inwestycji nie dokończono. Po wojnie, na bazie inwestycji Lilpopa w Lublinie, uruchomiono Fabrykę Samochodów Ciężarowych i produkowano tam m.in. Żuki.

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Skip to content
Open toolbar

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ Czcionkę
  • Pomniejsz Czcionkę
  • Odcienie Szarości
  • Wysoki Kontrast
  • Negatyw
  • Jasne tło
  • Podkreślone linki
  • Reset
  • Film dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemych