Ciężki Lotniskowy Samochód Gaśniczy
CHUBB PATHFINDER (GCBA 14/72)
(Gaśniczy, Ciężki, Beczkowóz, Autopompa, Zbiornik o pojemności 14tys. l. (13630l), Wydajność autopompy 7200l/min (7273l/m)).
Długość całkowita: 11m.,
Szerokość całkowita: 2,95m.,
Wysokość: 3,66m.,
Pojemność zbiornika na wodę: 13630l,
Pojemność zbiornika na środek pianotwórczy: 1620l,
Rozkład obciążenia: Przód: 7,62t, Tył: 29,97t, Razem: 37,59t,
Kabina załogi 1+3
Producent: Chubb Fire
Podwozie: 3-osiowe, Griffin 6×6,firmy Reynolds Boughton
Silnik: 2 sprzężone silniki Diesla, każdy16-cylindrowy, General Motors, 635kM,
Skrzynia biegów: 6-biegowa firmy Allison z przetwornikiem momentu obrotowego oraz opóźniaczem hydrauliczny,
Przyśpieszenie do 0-80 km/godz. – 42s.,
Prędkość maksymalna 100 km/godz.,
Pompa pożarnicza U.F.P.M. Godiva Mk 20
Działko Chubb FB 140/10, montowane na dachu, sterowanie z kabiny lub ręcznie po otwarciu włazu na dachu, wydajność 6360l/m przy ciśnieniu 16,5 bar i zasięgu do 84m.
Działko Chubb SP 100, montowane z przodu wozu, o wydajności 643l/min przy ciśnieniu 14 bar.
Po obu stronach zamontowane węże szybkiego natarcia zakończone prądownicą wodno-pianową o długości po 30m i wydajności 450l/min każda,
Układ kierowniczy umiejscowiony w centralnym, najbardziej wysuniętym do przodu poprzecznym elemencie ramy głównej,
Zderzak wyposażony jest w specjalne ostre nożyce montowane na trzech wysokościach przystosowane od cięcia stalowej siatki ogrodzenia na wypadek, gdyby wóz musiał interweniować poza pasem startowym lotniska
O tym, że był to dobry produkt świadczył fakt, że samochody były używanie przez kilkadziesiąt portów lotniczych na całym świecie, w tym w Belgradzie i Pradze przez ponad 20 lat. Egzemplarz znajdujący się w zbiorach CMP jest prawdopodobnie drugim egzemplarzem Pathfindera na podwoziu Reynoldsa. Pierwszy służył na terenach Jugosławi i uległ wyeksploatowaniu.
Chubb Pathfinder został wyprodukowany w 1973 roku w Anglii, tego samego roku trafił do Stanów Zjednoczonych do Bostonu, największego portu lotniczego w stanie Massachusetts. Służbę tam pełnił bez przedniego zderzaka, ponieważ nie mieścił się w garażu. W 1987 zadecydowano o wycofaniu ze służby. W lutym 1988 Pathfinder przeszedł kapitalny remont silnika oraz przegląd pozostałych podzespołów (o czym świadczy tabliczka zamontowana umieszczona w kabinie). W tym samym roku samochód został przekazany na port lotniczy Balice w Krakowie. Dopiero tutaj przywrócono mu zderzak, który został zdemontowany w Bostonie. Służył tam do roku 2000, a z początkiem 2001 wóz został przekazany do zbiorów Centralnego Muzeum Pożarnictwa. Warto zwrócić uwagę, że eksponat przyjechał do muzeum o własnych siłach.