Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • Konferencja 22.09.2022
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

piątek, 18 lutego 2022 / Opublikowane w Wydarzenia

Historia na weekend. Antek ze Sławięcic

W 1955 r. firma Mercedes rozpoczęła produkcję lekkich ciężarówek typu L 319. Był to pierwszy pojazd niemieckiego potentata w tym segmencie. Lekkie ciężarówki produkowały wcześniej niemieckie  fabryki Opel, Hanomag i Borgward. Na tych ostatnich również prowadzono zabudowę pożarniczą.

Mercedesy L 319 produkowano początkowo w Stuttgarcie, głównie jako podwozia dla lekkich ciężarówek i autobusów. W 1963 r. przeniesiono produkcję tej wersji do fabryki w Düsseldorfie. Model okazał się dużym sukcesem komercyjnym. Do 1967 r. wyprodukowano ogółem 140 tys. egzemplarzy. Sylwetka charakteryzowała się płaską maską przednią.

W pierwszych latach stosowano silniki Diesla, następnie benzynowe. Pojazd napędzał silnik o mocy 65 KM. Maksymalna prędkość wynosiła 110 km/h. Napęd przenoszony był na oś tylną. W Mercedesie zastosowano skrzynię pięciobiegową (4 do przodu i 1 wsteczny). Masa całkowita wynosi 3.600 kg, nośność do 1.800 kg.

Wersje pożarnicze produkowano w latach 1958 – 1967. Zabudowę pożarniczą na tych modelach wykonywało kilka firm. W kabinie kierowcy zasiadały dwie osoby. W środkowej części umieszczono przedział dla siedmioosobowej załogi. W tylnej części znajduje się przedział na narzędzia i sprzęt: motopompę z oprzyrządowaniem, węże ssawne i tłoczne, stojak hydrantowy, klucze do hydrantów, toporki, wsporniki do prądownic, hak włazowy i torbę mechanika. Na dachu przewożono drabinę przystawną, krótki bosak strażacki, widły, łopatę do piasku i dużą szczotkę do zamiatania. Wejście na dach ułatwiała drabinka mocowana na stałe. Do czasów współczesnych zachował się wewnątrz na drzwiach tylnych spis inwentarza w języku polskim i niemieckim.

Samochód pożarniczy Mercedes trafił do OSP Sławęcice w 1984 roku. Był jednym z pierwszych na Opolszczyźnie pochodzącym z RFN (Hemer). W 1992 r. wybuchł wielki pożar lasów w Kuźni Raciborskiej. Spaleniu uległo 9,5 tys. hektarów lasu. „Anton” brał udział w tej akcji. W pożarze spaliły się cztery samochody pożarnicze. Jednym z nich był Magirus będący na wyposażeniu OSP Sławięcice. Już na początku 1993 r. Komendant Główny PSP przekazał strażakom nowy pojazd – Star 244. W 1997 r. „Anton” brał udział w Powodzi Tysiąclecia.

Samochód przekazała do Centralnego Muzeum Pożarnictwa Ochotnicza Straż Pożarna Sławięcice. Charakterystycznym jest jego imię – Anton, umieszczone drukowanymi literami z przodu na dachu, tuż nad przednią szybą. Jednostka OSP powstała w 1900 r., kiedy Śląsk należał do Niemiec. W 1945 r. Sławięcice znalazły się w Polsce. OSP Sławęcice jest obecnie jedną z kilku OSP z na terenie Kędzierzyna-Koźla. Z uwagi na zakłady azotowe w Kędzierzynie istnieje tam wysokie ryzyko pożarowe.

Opracowanie i zdjęcia Dariusz Falecki

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Skip to content
Open toolbar

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ Czcionkę
  • Pomniejsz Czcionkę
  • Odcienie Szarości
  • Wysoki Kontrast
  • Negatyw
  • Jasne tło
  • Podkreślone linki
  • Reset
  • Film dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemych