W 1955 r. firma Mercedes rozpoczęła produkcję lekkich ciężarówek typu L 319. Był to pierwszy pojazd niemieckiego potentata w tym segmencie. Lekkie ciężarówki produkowały wcześniej niemieckie fabryki Opel, Hanomag i Borgward. Na tych ostatnich również prowadzono zabudowę pożarniczą.
Mercedesy L 319 produkowano początkowo w Stuttgarcie, głównie jako podwozia dla lekkich ciężarówek i autobusów. W 1963 r. przeniesiono produkcję tej wersji do fabryki w Düsseldorfie. Model okazał się dużym sukcesem komercyjnym. Do 1967 r. wyprodukowano ogółem 140 tys. egzemplarzy. Sylwetka charakteryzowała się płaską maską przednią.
W pierwszych latach stosowano silniki Diesla, następnie benzynowe. Pojazd napędzał silnik o mocy 65 KM. Maksymalna prędkość wynosiła 110 km/h. Napęd przenoszony był na oś tylną. W Mercedesie zastosowano skrzynię pięciobiegową (4 do przodu i 1 wsteczny). Masa całkowita wynosi 3.600 kg, nośność do 1.800 kg.
Wersje pożarnicze produkowano w latach 1958 – 1967. Zabudowę pożarniczą na tych modelach wykonywało kilka firm. W kabinie kierowcy zasiadały dwie osoby. W środkowej części umieszczono przedział dla siedmioosobowej załogi. W tylnej części znajduje się przedział na narzędzia i sprzęt: motopompę z oprzyrządowaniem, węże ssawne i tłoczne, stojak hydrantowy, klucze do hydrantów, toporki, wsporniki do prądownic, hak włazowy i torbę mechanika. Na dachu przewożono drabinę przystawną, krótki bosak strażacki, widły, łopatę do piasku i dużą szczotkę do zamiatania. Wejście na dach ułatwiała drabinka mocowana na stałe. Do czasów współczesnych zachował się wewnątrz na drzwiach tylnych spis inwentarza w języku polskim i niemieckim.
Samochód pożarniczy Mercedes trafił do OSP Sławęcice w 1984 roku. Był jednym z pierwszych na Opolszczyźnie pochodzącym z RFN (Hemer). W 1992 r. wybuchł wielki pożar lasów w Kuźni Raciborskiej. Spaleniu uległo 9,5 tys. hektarów lasu. „Anton” brał udział w tej akcji. W pożarze spaliły się cztery samochody pożarnicze. Jednym z nich był Magirus będący na wyposażeniu OSP Sławięcice. Już na początku 1993 r. Komendant Główny PSP przekazał strażakom nowy pojazd – Star 244. W 1997 r. „Anton” brał udział w Powodzi Tysiąclecia.
Samochód przekazała do Centralnego Muzeum Pożarnictwa Ochotnicza Straż Pożarna Sławięcice. Charakterystycznym jest jego imię – Anton, umieszczone drukowanymi literami z przodu na dachu, tuż nad przednią szybą. Jednostka OSP powstała w 1900 r., kiedy Śląsk należał do Niemiec. W 1945 r. Sławięcice znalazły się w Polsce. OSP Sławęcice jest obecnie jedną z kilku OSP z na terenie Kędzierzyna-Koźla. Z uwagi na zakłady azotowe w Kędzierzynie istnieje tam wysokie ryzyko pożarowe.
Opracowanie i zdjęcia Dariusz Falecki