Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

piątek, 02 października 2020 / Opublikowane w Wydarzenia

Historia na weekend. Autodrabiny z NRD

Dnia 9 listopada 1989 r. runął Mur Berliński. Niemiecka Republika Demokratyczna odchodziła do historii. Sytuacja straży pożarnych w byłej Niemieckiej Republice Demokratycznej w pierwszych latach po wojnie wykazywała wiele podobieństw do warunków panujących w Polsce. Oba kraje znalazły się w radzieckiej strefie wpływów. W strażach pożarnych panował po wojnie chroniczny brak ciężarówek.

W zbiorach Centralnego Muzeum Pożarnictwa znajdują się przedstawiciele dwóch generacji autodrabin IFA. Pierwsza to drabina zamontowana na podwoziu „IFA Sachsenring S 4000-1” z 1965 r. Model skonstruowano w zakładach „VEB Sachsenring” (Zakłady Państwowe Pierścień Saksoński) w Zwickau. W  tym samym roku ulepszono ciężarówkę poprzez zwiększenie mocy silnika do 90 KM. Nowy model oznaczono symbolem „S 4000-1”. Dokumentację techniczną przekazano do zakładów VEB IFA „Ernst Grube” w miejscowości Werdau.

Fabryka w Werdau (Saksonia) powstała w 1952 r. na bazie wytwórni lokomotyw i wagonów. Oprócz ciężarówek wytwarzano w tam: przyczepy, autobusy, trolejbusy, samoloty i  tramwaje. Fabryce samochodów nadano imię Ernsta Grube (ur. 1890, zm. 1945) z zawodu stolarza – członka ruchu oporu wobec hitlerowskiego NSDAP, zaangażowanego w działalność Komunistycznej Partii Niemiec. E. Grube zmarł w obozie koncentracyjnym Bergen-Belsen.

Na podwoziach ciężarówek z Werdau montowano drabiny konstruowane w „VEB Feuerlöchgerätefabrik Luckenwalde” (Państwowe Zakłady Sprzętu Gaśniczego w Luckenwalde). Produkcję tego typu drabin prowadzono od 1963 do 1967 r. Była to pierwsza w NRD generacja drabin hydraulicznych. Wysuw pięcioprzęsłowej drabiny sięgał 25 m. W Polsce pojazd znajdował się na wyposażeniu KM Straży Pożarnej w Opolu, potem w Raciborzu. Do CMP trafił w 1987 r.

Od 1960 r. pracowano w Werdau nad konstrukcją nowego modelu ciężarówki, w zamyśle następcy modelu S 4000-1. W 1965 r. przekazano dokumentację techniczną z Werdau do fabryki w Ludwigsfelde (litera „L” w nazwie modelu), powstałej na bazie hitlerowskiej wytwórni silników samolotowych. Powodem przenosin była zbyt mała wydajność produkcyjna zakładu w Werdau. Na potrzeby seryjnej produkcji zbudowano w Ludwigsfelde zupełnie nowy zakład, a niewielka osada stała się modelowym socjalistycznym miastem przemysłowym.

Pojazd napędzał 4-cylindorwy silnik Diesla o mocy 125 KM z napędem na tylne koła. Charakterystycznym elementem „IFA W50 L” jest kabina typu „Cab over engine” (kabina nad silnikiem). Drabina o wysuwie 30 m posiadała zdolność obrotu o 360 stopni.

Model ze zbiorów CMP należał do najpopularniejszych ciężarówek w NRD. Do 1990 r. z taśmy montażowej zjechało ponad 570 tys. egzemplarzy tej serii. Autodrabina „IFA W50 L” ze zbiorów CMP znajdowała się na wyposażeniu Komendy Miejskiej Straży Pożarnej w Cieszynie, skąd przekazano ją do muzeum w kwietniu 2007 r.

 

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.

TOP Skip to content
Open toolbar

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ Czcionkę
  • Pomniejsz Czcionkę
  • Odcienie Szarości
  • Wysoki Kontrast
  • Negatyw
  • Jasne tło
  • Podkreślone linki
  • Reset
  • Film dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemych