Dnia 9 listopada 1989 r. runął Mur Berliński. Niemiecka Republika Demokratyczna odchodziła do historii. Sytuacja straży pożarnych w byłej Niemieckiej Republice Demokratycznej w pierwszych latach po wojnie wykazywała wiele podobieństw do warunków panujących w Polsce. Oba kraje znalazły się w radzieckiej strefie wpływów. W strażach pożarnych panował po wojnie chroniczny brak ciężarówek.
W zbiorach Centralnego Muzeum Pożarnictwa znajdują się przedstawiciele dwóch generacji autodrabin IFA. Pierwsza to drabina zamontowana na podwoziu „IFA Sachsenring S 4000-1” z 1965 r. Model skonstruowano w zakładach „VEB Sachsenring” (Zakłady Państwowe Pierścień Saksoński) w Zwickau. W tym samym roku ulepszono ciężarówkę poprzez zwiększenie mocy silnika do 90 KM. Nowy model oznaczono symbolem „S 4000-1”. Dokumentację techniczną przekazano do zakładów VEB IFA „Ernst Grube” w miejscowości Werdau.
Fabryka w Werdau (Saksonia) powstała w 1952 r. na bazie wytwórni lokomotyw i wagonów. Oprócz ciężarówek wytwarzano w tam: przyczepy, autobusy, trolejbusy, samoloty i tramwaje. Fabryce samochodów nadano imię Ernsta Grube (ur. 1890, zm. 1945) z zawodu stolarza – członka ruchu oporu wobec hitlerowskiego NSDAP, zaangażowanego w działalność Komunistycznej Partii Niemiec. E. Grube zmarł w obozie koncentracyjnym Bergen-Belsen.
Na podwoziach ciężarówek z Werdau montowano drabiny konstruowane w „VEB Feuerlöchgerätefabrik Luckenwalde” (Państwowe Zakłady Sprzętu Gaśniczego w Luckenwalde). Produkcję tego typu drabin prowadzono od 1963 do 1967 r. Była to pierwsza w NRD generacja drabin hydraulicznych. Wysuw pięcioprzęsłowej drabiny sięgał 25 m. W Polsce pojazd znajdował się na wyposażeniu KM Straży Pożarnej w Opolu, potem w Raciborzu. Do CMP trafił w 1987 r.
Od 1960 r. pracowano w Werdau nad konstrukcją nowego modelu ciężarówki, w zamyśle następcy modelu S 4000-1. W 1965 r. przekazano dokumentację techniczną z Werdau do fabryki w Ludwigsfelde (litera „L” w nazwie modelu), powstałej na bazie hitlerowskiej wytwórni silników samolotowych. Powodem przenosin była zbyt mała wydajność produkcyjna zakładu w Werdau. Na potrzeby seryjnej produkcji zbudowano w Ludwigsfelde zupełnie nowy zakład, a niewielka osada stała się modelowym socjalistycznym miastem przemysłowym.
Pojazd napędzał 4-cylindorwy silnik Diesla o mocy 125 KM z napędem na tylne koła. Charakterystycznym elementem „IFA W50 L” jest kabina typu „Cab over engine” (kabina nad silnikiem). Drabina o wysuwie 30 m posiadała zdolność obrotu o 360 stopni.
Model ze zbiorów CMP należał do najpopularniejszych ciężarówek w NRD. Do 1990 r. z taśmy montażowej zjechało ponad 570 tys. egzemplarzy tej serii. Autodrabina „IFA W50 L” ze zbiorów CMP znajdowała się na wyposażeniu Komendy Miejskiej Straży Pożarnej w Cieszynie, skąd przekazano ją do muzeum w kwietniu 2007 r.