Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

piątek, 04 czerwca 2021 / Published in Wydarzenia

Historia na weekend. Kolejowe straże pożarne w II RP

Osiągnięcia polskiego kolejnictwa w II RP, szczególnie nowo zbudowane linie i wyprodukowane w chrzanowskim „Fabloku” lokomotywy były przedmiotem narodowej dumy.

Kolejowe straże pożarne powstawały zwykle przy stacjach węzłowych. Jedną z najstarszych w Polsce była Ochotnicza Straż Pożarna Kolejowa w Nowym Sączu założona w 1876 r., licząca w czasach II RP 50 członków. W 1889 r. powstała Straż Pożarna Kolejowa w Stanisławowie, w 1922 r. straż przy Parowozowni I w Krakowie. W 1923 r. zawiązała się kolejowa straż pożarna w Siedlcach. Następnie powstawały straże na stacjach w Łodzi Kaliskiej, Mławie, Dziedzicach, Stróżach, Białymstoku, Aleksandrowie-Kujawskim, Dębicy, Kowlu, Ząbkowicach, Strzemieszycach, Szczakowej, Tarnowie i Równem.

W celu stworzenia podstaw bezpieczeństwa pożarowego na kolei, Główny Związek Straży Pożarnych rozpoczął współpracę z władzami PKP. W strukturach Gł. Związku powstał Dział Kolejowy. Na konsultanta pożarnictwa przy Ministerstwie Komunikacji mianowano w 1924 r. Józefa Tuliszkowskiego. Tuliszkowski rozpoczął pracę od rozeznania warunków w terenie. Do 1927 r. zlustrował 160 obiektów kolejowych. Ramieniem wykonawczym w terenie byli przedstawiciele (inspektorzy) ze związków wojewódzkich straży pożarnych, którzy zajmowali się organizacją szkoleń, prowadzeniem dokumentacji, statystyk, planu ochrony przeciwpożarowej i przyznawaniem odznak za wysługę lat. Tuliszkowski wyruszył w powtórny objazd straży kolejowych w celu skontrolowania postępów. W jego ocenie znakomita większość straży kolejowych polepszyła wyposażenie i zwiększyła sprawność.

Przykładem sikawki znajdującej się na wyposażeniu straży kolejowej jest eksponat z CMP wyprodukowany przez założoną ok. 1861 r. we Wrocławiu firmę F. J. Stumpf. Na metalowej ramie zamocowano pompę ręczną z owalnym powietrznikiem. Mechanizm tłoczny posiada cylindry prosto stojące. Dzięki zastosowaniu przegubu na przedniej osi, wóz potrafi wykonać ostry skręt. Wydajność pompy wynosiła ok. 200 l/min. Sprzęt obsługiwało dwóch strażaków. Charakterystycznym elementem jest przymocowana do cylindra tabliczka z napisem: „Parowozownia Pyskowice”. Pyskowice były prowincjonalnym miastem na Śląsku. Kolej dotarła tam w 1879 r. (linia Opole-Gliwice). Pod koniec XIX w. wybudowano tam parowozownię (obecnie atrakcja turystyczna), w której działała straż kolejowa.

df

 

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych