Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • Konferencja 22.09.2022
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

piątek, 19 lutego 2021 / Opublikowane w Wydarzenia

Historia na weekend. Motopompa ,,Federation” firmy Delahaye

Historię francuskiej myśli technicznej w pożarnictwie reprezentuje w CMP motopompa firmy Delahaye. Jej założycielem był Emile Delahaye. Urodził się w 1843 w Tours. Działalność gospodarczą rozpoczął w rodzinnym mieście, gdzie zakupił warsztat, w którym produkował cegły i wyroby ceramiczne. Następnie przestawił produkcję na pompy przemysłowe i silniki parowe. Emil Delahaye zwrócił uwagę na rodzącą się motoryzację. W 1894 r. zbudował samochód własnej konstrukcji i zaprezentował go na pokazach automobilowych w Paryżu. Fabryka wyspecjalizowała się wkrótce potem w produkcji samochodów.

Zapotrzebowanie na sprzęt strażacki skłoniło zarząd fabryki do uruchomienia działu pożarniczego. W latach 20. i 30. XX w. firma produkowała ciężarówki pożarnicze wyposażone w autopompę o wydajności 2000 l/min, ponadto: autodrabiny, cysterny i sanitarki. Oprócz podwozi samochodowych produkowano motopompy przewoźne-dwukołowe własnej konstrukcji. W ofercie znajdowały się dwa rodzaje: o wydajności 650 i 1000 l/min. Jedna z motopomp nazywała się „Federation” (Związkowa) na cześć Francuskiego Narodowego Związku Straży Pożarnych.

Firma Delahaye poszukiwała rynków zagranicznych. Głównym przedstawicielem na Polskę została firma „Auto-Koncern” z Warszawy. Na polski rynek dostarczano wspomnianą motopompę „Federation”. Pompę napędzał silnik jednocylindrowy. Wydajność pompy wynosiła ok. 250 l/min. Zbiornik paliwa mieścił 3 litry. Wąż ssący o średnicy 40 mm potrafił zassać wodę z głębokości do 7 metrów. Istniała możliwość zakupu dwukołowego wózka. Na wózku producent montował skrzynkę na narzędzia mogącą pomieścić: 80 metrów węża o średnicy 45 mm, dwa hydranty, topór, sznury i komplet kluczy. Producent oferował cztery warianty transportu tej motopompy: przez strażaków za pomocą specjalnych noszy, na wózku ręcznym dwukołowym, na jednokołowym wózku zbliżonym wyglądem do taczki oraz na podwoziu specjalnym, jako dwukołowa przyczepa do samochodu. Firma Delahaye zaprzestała działalności w połowie lat 50. XX w.

Dariusz Falecki

 

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Skip to content
Open toolbar

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ Czcionkę
  • Pomniejsz Czcionkę
  • Odcienie Szarości
  • Wysoki Kontrast
  • Negatyw
  • Jasne tło
  • Podkreślone linki
  • Reset
  • Film dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemych