Historię francuskiej myśli technicznej w pożarnictwie reprezentuje w CMP motopompa firmy Delahaye. Jej założycielem był Emile Delahaye. Urodził się w 1843 w Tours. Działalność gospodarczą rozpoczął w rodzinnym mieście, gdzie zakupił warsztat, w którym produkował cegły i wyroby ceramiczne. Następnie przestawił produkcję na pompy przemysłowe i silniki parowe. Emil Delahaye zwrócił uwagę na rodzącą się motoryzację. W 1894 r. zbudował samochód własnej konstrukcji i zaprezentował go na pokazach automobilowych w Paryżu. Fabryka wyspecjalizowała się wkrótce potem w produkcji samochodów.
Zapotrzebowanie na sprzęt strażacki skłoniło zarząd fabryki do uruchomienia działu pożarniczego. W latach 20. i 30. XX w. firma produkowała ciężarówki pożarnicze wyposażone w autopompę o wydajności 2000 l/min, ponadto: autodrabiny, cysterny i sanitarki. Oprócz podwozi samochodowych produkowano motopompy przewoźne-dwukołowe własnej konstrukcji. W ofercie znajdowały się dwa rodzaje: o wydajności 650 i 1000 l/min. Jedna z motopomp nazywała się „Federation” (Związkowa) na cześć Francuskiego Narodowego Związku Straży Pożarnych.
Firma Delahaye poszukiwała rynków zagranicznych. Głównym przedstawicielem na Polskę została firma „Auto-Koncern” z Warszawy. Na polski rynek dostarczano wspomnianą motopompę „Federation”. Pompę napędzał silnik jednocylindrowy. Wydajność pompy wynosiła ok. 250 l/min. Zbiornik paliwa mieścił 3 litry. Wąż ssący o średnicy 40 mm potrafił zassać wodę z głębokości do 7 metrów. Istniała możliwość zakupu dwukołowego wózka. Na wózku producent montował skrzynkę na narzędzia mogącą pomieścić: 80 metrów węża o średnicy 45 mm, dwa hydranty, topór, sznury i komplet kluczy. Producent oferował cztery warianty transportu tej motopompy: przez strażaków za pomocą specjalnych noszy, na wózku ręcznym dwukołowym, na jednokołowym wózku zbliżonym wyglądem do taczki oraz na podwoziu specjalnym, jako dwukołowa przyczepa do samochodu. Firma Delahaye zaprzestała działalności w połowie lat 50. XX w.
Dariusz Falecki