Sprzęt straży pożarnych wyprodukowany w byłym ZSRR reprezentuje w Centralnym Muzeum Pożarnictwa samochód gaśniczy GAZ-51. Pojazd, z nowoczesną jak na lata 40. XX w. zabudową pożarniczą, znajdował się na wyposażeniu straży zakładowej szpitala w Gostyninie.
Samochód wyprodukowano ok. 1948 r. w ZSRR. Na bocznej ścianie klapy silnika znajduje się napis w języku rosyjskim „Awtozawod im. Mołotowa”. Cztery elementy wyposażenia pożarniczego zamontowano później w Polsce, są nimi: autopompa wyposażona w manometr z sygnaturą Spółdzielni Pracy „Spaw”, chłodnica Kaliskiej Odlewni Części Samochodowych (K.O.C.S.), dwa sygnały dźwiękowe wyprodukowane przez warszawską Spółdzielnię Inwalidów oraz drabina wysuwna DW-10 przewożona na dachu.
Ciężarówki GAZ-51 były dobrze znane w Polsce. Kształtujący się po wojnie system polityczny skutkował sprowadzeniem tego modelu na zasadach licencji z ZSRR do Fabryki Samochodów Ciężarowych Lublin. Rozbudowa lubelskiej fabryki pozwoliła na seryjną produkcję podzespołów i montaż samochodów na miejscu. Podwozia „Lublina-51” wykorzystywano w innych zakładach przemysłu motoryzacyjnego (m.in. Nysa, Wrocław) pod zabudowę nadwozi specjalnych: sanitarka, furgon, kino objazdowe i samochód warsztatowy. W wersji pożarniczej „Lubliny-51” stanowią rzadkość i dlatego posiadają dużą wartość historyczną.
GAZ-51 ze zbiorów CMP posiada nadwozie typu zamkniętego. Pojazd przewoził do akcji dziesięć osób załogi. Charakterystycznym elementem jest surowe wnętrze i skromny pulpit z prędkościomierzem, wskaźnikiem temperatury cieczy i poziomem paliwa, opisanymi w języku rosyjskim. W tylnej części pudła znajdują się po prawej i lewej stronie skrytki na sprzęt i armaturę wodną. Skrytki wyposażono w drzwi otwierane od zewnątrz. W tylnej części pudła zamontowano otwieraną klapę wyposażoną w podporę, która podtrzymywała motopompę M-400 PO-4
Długość całkowita pojazdu wynosi 5,5 m., masa własna 2,7 tony. Samochód napędzał sześciocylindrowy silnik typu M51 o mocy 70 KM. Maksymalna prędkość wynosiła 70km/h ze średnim zużyciem paliwa ok. 26,5 l na 100 km. Pojazd trafił do Muzeum w 1986 r. z zachowaniem oryginalnego wyposażenia. Przekazał go Specjalistyczny Psychiatryczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Gostyninie (woj. mazowieckie).