Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

poniedziałek, 27 kwietnia 2020 / Published in Wydarzenia

Odcinek 23. GAZ-51

Sprzęt straży pożarnych wyprodukowany w byłym ZSRR reprezentuje w Centralnym Muzeum Pożarnictwa samochód gaśniczy GAZ-51. Pojazd, z nowoczesną jak na lata 40. XX w. zabudową pożarniczą, znajdował się na wyposażeniu straży zakładowej szpitala w Gostyninie.

Samochód wyprodukowano ok. 1948 r. w ZSRR. Na bocznej ścianie klapy silnika znajduje się napis w języku rosyjskim „Awtozawod im. Mołotowa”. Cztery elementy wyposażenia pożarniczego zamontowano później w Polsce, są nimi: autopompa wyposażona w manometr z sygnaturą Spółdzielni Pracy „Spaw”, chłodnica Kaliskiej Odlewni Części Samochodowych (K.O.C.S.), dwa sygnały dźwiękowe wyprodukowane przez warszawską Spółdzielnię Inwalidów oraz drabina wysuwna DW-10 przewożona na dachu.

Ciężarówki GAZ-51 były dobrze znane w Polsce. Kształtujący się po wojnie system polityczny skutkował sprowadzeniem tego modelu na zasadach licencji z ZSRR do Fabryki Samochodów Ciężarowych Lublin. Rozbudowa lubelskiej fabryki pozwoliła na seryjną produkcję podzespołów i montaż samochodów na miejscu. Podwozia „Lublina-51” wykorzystywano w innych zakładach przemysłu motoryzacyjnego (m.in. Nysa, Wrocław) pod zabudowę nadwozi specjalnych: sanitarka, furgon, kino objazdowe i samochód warsztatowy. W wersji pożarniczej „Lubliny-51” stanowią rzadkość i dlatego posiadają dużą wartość historyczną.

GAZ-51 ze zbiorów CMP posiada nadwozie typu zamkniętego. Pojazd przewoził do akcji dziesięć osób załogi. Charakterystycznym elementem jest surowe wnętrze i skromny pulpit z prędkościomierzem, wskaźnikiem temperatury cieczy i poziomem paliwa, opisanymi w języku rosyjskim. W tylnej części pudła znajdują się po prawej i lewej stronie skrytki na sprzęt i armaturę wodną. Skrytki wyposażono w drzwi otwierane od zewnątrz. W tylnej części pudła zamontowano otwieraną klapę wyposażoną w podporę, która podtrzymywała motopompę M-400 PO-4

Długość całkowita pojazdu wynosi 5,5 m., masa własna 2,7 tony. Samochód napędzał sześciocylindrowy silnik typu M51 o mocy 70 KM. Maksymalna prędkość wynosiła 70km/h ze średnim zużyciem paliwa ok. 26,5 l na 100 km. Pojazd trafił do Muzeum w 1986 r. z zachowaniem oryginalnego wyposażenia. Przekazał go Specjalistyczny Psychiatryczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Gostyninie (woj. mazowieckie).

 

 

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych