Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

piątek, 08 stycznia 2021 / Published in Wydarzenia

Historia na weekend. Samochód pożarniczy General Motors Company

Koncern General Motors  specjalizował się w produkcji ciężarówek.  Niewiele zachowało się wersji pożarniczych GMC. Centralne Muzeum Pożarnictwa posiada rzadki egzemplarz, będący świadkiem odbudowy polskiego pożarnictwa po II wojnie światowej.

Twórcą koncernu „General Motors” był w 1908 r. William Durant. Posiadanie jednego zakładu  produkcyjnego nie zaspakajało jego ambicji. Durant uwielbiał ryzykowne zakupy i fuzje. W skład koncernu „GMC” weszły potem m.in.: Cadillac, Chrysler, Buick, Cartercar, Elmore, Opel, Oakland Motor Car Company (późniejszy Pontiac) i inne mniejsze firmy.

Kryzys z lat 20. XX w. przyczynił się do znaczących różnic w wizji kierowania koncernem. Dyrektorzy poszczególnych fabryk rezygnowali ze współpracy Durantem. W efekcie W. Durant wycofał się z „General Motors” i założył własną firmę „Durant Motors”. Produkowano w niej ciężarówki „Durant”, „Rugby” i „Flint”. Podwozia te sprowadzono do Polski i montowano na nich sporadycznie wersje pożarnicze. Firma „Durant Motors” zbankrutowała w 1935 r. Koncern „General Motors” przetrwał do czasów współczesnych.

Zarząd koncernu „GMC” obliczył, że międzywojenna Polska z 33 milionami mieszkańców stanowi potencjał nabywców samochodów. W 1928 r. założono w Warszawie montownię „GMC” na terenie firmy „Elibor”. Kierował nią John Pawlowski – Amerykanin polskiego pochodzenia. Składano w niej 4- i 6-cylindrowe samochody „Chevrolet” i podwozia „GMC” na bazie amerykańskich części. Na podwoziach tych inne polskie firmy prowadziły m.in. zabudowę pożarniczą. Montowania zbankrutowała w 1932 r.

W 1936 r. koncern podpisał umowę licencyjną z warszawską firmą „Lilpop, Rau i Löwnenstein”, gdzie montowano potem ciężarowe i osobowe „Chevrolety”, na których także powstawały zabudowy pożarnicze. Tak było do 1939 r.

W związku z toczącą się w Europie wojną, amerykański „US Army Ordnance Corps” (organ wojskowy utworzony do zaopatrzenia armii w sprzęt mechaniczny) opracował projekt dwuipółtonowej  ciężarówki wojskowej. Montaż zlecono firmie „GMC”. Pojazd oznaczono symbolem „CCKW”. Każda litera oznaczała kolejno: rok wykonania projektu (1941), standardową kabinę kierowcy, napęd na wszystkie koła, podwójny most tylny. Napęd typu 6×6 umożliwiał skuteczny transport na bezdrożach pola walki. Na ciężarówkach GMC typu „CCKW” powstały różnorodne zabudowy: transportery ze skrzynią ładunkową, cysterny, pożarnicze, wysięgniki, sanitarki i inne specjalizowane.

W ramach pomocy UNRRA przekazywano po wojnie do państw bloku socjalistycznego w/w ciężarówki wojskowe, stąd obecność ciężarówek GMC w Polsce. Pojazdy te trafiały także do straży pożarnych. Strażacy wykonywali na nich zabudowę pożarniczą systemem gospodarczym. Konstruowano cysterny, autopogotowia, rzadziej autodrabiny.

Model z CMP wyprodukowano w 1943 r. Pojazd napędzał silnik 6-cylindrowy „Herkules” o mocy 102 KM. Samochód poruszał się z maksymalną prędkością 72 km/h. Przewoził zbiornik na wodę o pojemności 2 tys. litrów. Obok zbiornika znajdowały się  skrytki na węże strażackie, z tyłu na podeście przewożono  motopompę „Polonia PO3”, firmy „WSM” Bielsko-Biała. W środkowej części zbudowano przedział dla ośmioosobowej załogi zadaszony plandeką z materiału (nie zachowała się). W górnej części zamontowano stelaż na drabinę. Samochód znajdował się na wyposażeniu straży pożarnej w Bielsku-Białej. Do muzeum trafił w 1980 r.

Dariusz Falecki

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych