Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

piątek, 18 lutego 2022 / Published in Wydarzenia

Historia na weekend. Antek ze Sławięcic

W 1955 r. firma Mercedes rozpoczęła produkcję lekkich ciężarówek typu L 319. Był to pierwszy pojazd niemieckiego potentata w tym segmencie. Lekkie ciężarówki produkowały wcześniej niemieckie  fabryki Opel, Hanomag i Borgward. Na tych ostatnich również prowadzono zabudowę pożarniczą.

Mercedesy L 319 produkowano początkowo w Stuttgarcie, głównie jako podwozia dla lekkich ciężarówek i autobusów. W 1963 r. przeniesiono produkcję tej wersji do fabryki w Düsseldorfie. Model okazał się dużym sukcesem komercyjnym. Do 1967 r. wyprodukowano ogółem 140 tys. egzemplarzy. Sylwetka charakteryzowała się płaską maską przednią.

W pierwszych latach stosowano silniki Diesla, następnie benzynowe. Pojazd napędzał silnik o mocy 65 KM. Maksymalna prędkość wynosiła 110 km/h. Napęd przenoszony był na oś tylną. W Mercedesie zastosowano skrzynię pięciobiegową (4 do przodu i 1 wsteczny). Masa całkowita wynosi 3.600 kg, nośność do 1.800 kg.

Wersje pożarnicze produkowano w latach 1958 – 1967. Zabudowę pożarniczą na tych modelach wykonywało kilka firm. W kabinie kierowcy zasiadały dwie osoby. W środkowej części umieszczono przedział dla siedmioosobowej załogi. W tylnej części znajduje się przedział na narzędzia i sprzęt: motopompę z oprzyrządowaniem, węże ssawne i tłoczne, stojak hydrantowy, klucze do hydrantów, toporki, wsporniki do prądownic, hak włazowy i torbę mechanika. Na dachu przewożono drabinę przystawną, krótki bosak strażacki, widły, łopatę do piasku i dużą szczotkę do zamiatania. Wejście na dach ułatwiała drabinka mocowana na stałe. Do czasów współczesnych zachował się wewnątrz na drzwiach tylnych spis inwentarza w języku polskim i niemieckim.

Samochód pożarniczy Mercedes trafił do OSP Sławęcice w 1984 roku. Był jednym z pierwszych na Opolszczyźnie pochodzącym z RFN (Hemer). W 1992 r. wybuchł wielki pożar lasów w Kuźni Raciborskiej. Spaleniu uległo 9,5 tys. hektarów lasu. „Anton” brał udział w tej akcji. W pożarze spaliły się cztery samochody pożarnicze. Jednym z nich był Magirus będący na wyposażeniu OSP Sławięcice. Już na początku 1993 r. Komendant Główny PSP przekazał strażakom nowy pojazd – Star 244. W 1997 r. „Anton” brał udział w Powodzi Tysiąclecia.

Samochód przekazała do Centralnego Muzeum Pożarnictwa Ochotnicza Straż Pożarna Sławięcice. Charakterystycznym jest jego imię – Anton, umieszczone drukowanymi literami z przodu na dachu, tuż nad przednią szybą. Jednostka OSP powstała w 1900 r., kiedy Śląsk należał do Niemiec. W 1945 r. Sławięcice znalazły się w Polsce. OSP Sławęcice jest obecnie jedną z kilku OSP z na terenie Kędzierzyna-Koźla. Z uwagi na zakłady azotowe w Kędzierzynie istnieje tam wysokie ryzyko pożarowe.

Opracowanie i zdjęcia Dariusz Falecki

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych