Ciężki Lotniskowy Samochód Gaśniczy

Chubb Pathfinder został wyprodukowany w 1973 roku w Anglii, tego samego roku trafił do Stanów Zjednoczonych do Bostonu, największego portu lotniczego w stanie Massachusetts. Służbę tam pełnił bez przedniego zderzaka, ponieważ nie mieścił się w garażu. W 1987 zadecydowano o wycofaniu ze służby. W lutym 1988 Pathfinder przeszedł kapitalny remont silnika oraz przegląd pozostałych podzespołów (o czym świadczy tabliczka zamontowana umieszczona w kabinie). W tym samym roku samochód został przekazany na port lotniczy Balice w Krakowie. Dopiero tutaj przywrócono mu zderzak, który został zdemontowany w Bostonie. Służył tam do roku 2000, a z początkiem 2001 wóz został przekazany do zbiorów Centralnego Muzeum Pożarnictwa. Warto zwrócić uwagę, że eksponat przyjechał do muzeum o własnych siłach.

Układ kierowniczy pojazdu umiejscowiony został w centralnym, najbardziej wysuniętym do przodu poprzecznym elemencie ramy głównej.

Zderzak wyposażony jest w specjalne ostre nożyce montowane na trzech wysokościach przystosowane od cięcia stalowej siatki ogrodzenia na wypadek, gdyby wóz musiał interweniować poza pasem startowym lotniska.

O tym, że był to dobry produkt świadczył fakt, że samochody były używanie przez kilkadziesiąt portów lotniczych na całym świecie, w tym w Belgradzie i Pradze przez ponad 20 lat. Egzemplarz znajdujący się w zbiorach CMP jest prawdopodobnie drugim egzemplarzem Pathfindera na podwoziu Reynolds Boughton. Pierwszy służył na terenach Jugosławii i uległ wyeksploatowaniu.

Dane techniczne - CHUBB PATHFINDER (GCBA 14/72)

Długość całkowita: 11 m
Szerokość całkowita: 2,95 m
Wysokość: 3,66 m
Pojemność zbiornika na wodę: 13630 l
Pojemność zbiornika na środek pianotwórczy: 1620 l
Rozkład obciążenia: Przód: 7,62 t, Tył: 29,97 t, Razem: 37,59 t
Ilość miejsc: 4 (1+3)

Producent: Chubb Fire
Podwozie: Reynolds Boughton LTD
Silnik: 2 sprzężone 16-cylindrowe silniki Diesla, General Motors GM 7163-7000 o mocy 635 KM
Skrzynia biegów: 6-biegowa firmy Allison z przetwornikiem momentu obrotowego oraz opóźniaczem hydraulicznym
Przyśpieszenie do 0-80 km/godz. – 42s.,
Prędkość maksymalna: 100 km/godz.,
Autopompa: UFPM Godiva o wydajności 7200 l/min przy ciśnieniu 16 bar

Działka wodno - pianowe:

1. Chubb FB 140/10, montowane na dachu, sterowanie z kabiny lub ręcznie po otwarciu włazu na dachu o wydajności 6360 l/min przy ciśnieniu 16,5 bar i zasięgu do 84 m
2. Chubb SP 100, montowane z przodu o wydajności 643 l/min przy ciśnieniu 14 bar

Po obu stronach zamontowane urządzenia szybkiego natarcia o wydajności 450 l/min z wężami o długości 30 m 

 

TOP Przejdź do treści