Firma „Fischer” powstała w 1864 r. w Zgorzelcu. Jej założyciel – Gustav Fischer (ur. 1838, zm. 1880) był z zawodu ludwisarzem. Oprócz wykonywania moździerzy, dzwonów i nawadniaczy, konstruował sikawki ręczne cztero- i dwukołowe.
Z początkiem lat 20. XX w. Niemcy pogrążył kryzys gospodarczy, co przełożyło się na redukcję załogi. W 1925 r. przeniesiono produkcję ze starego miasta na peryferie, gdzie zbudowano odlewnię, kuźnię, ślusarnię i halę montażową ze suwnicą. Założono nawet zakładową straż pożarną. Firma specjalizowała się w konstrukcji motopomp przewoźnych napędzanych silnikami dwusuwowymi.
Wielki kryzys z 1929 r. spowodował czasowe wstrzymanie produkcji, którą wznowiono w 1931 r. Wzrost sprzedaży odnotowano w połowie lat 30. wraz z podjęciem przez hitlerowskie Niemcy zbrojeń. Na potrzeby wojenne fabryka zmuszona była oddawać mosiądz i blachę. Przez dwa lata ramy do przyczep na motopompy produkowano z włókna drzewnego.
Po wojnie Zgorzelec znalazł się w Niemieckiej Republice Demokratycznej. W założonych na bazie fabryki Państwowych Zakładach Sprzętu Gaśniczego prowadzono w latach 50. i 60. zabudowę pożarniczą na samochodach Garant K30, Barkas B1000 oraz produkowano przyczepy jednoosiowe do przewozu sprzętu. Od 1977 r. prowadzono zabudowę pożarniczą na podwoziach „Robur” z wytwornicą środka pianotwórczego. W 1992 r. założono na bazie fabryki firmę pod nazwą Technika Pożarowa Zgorzelec (Brandschutztechnik Görlitz), która w 1996 r. weszła w skład koncernu IVECO.
W zbiorach CMP znajduje się motopompa przewoźna firmy „G.A. Fischer” z ok. 1942 r. Pompę zabudowano na przyczepie wyposażonej w hak holowniczy. Sposób osadzenia umożliwiał zdejmowanie pompy i przenoszenie ręczne. Pompę napędzał dwucylindrowy silnik firmy „JLO Werke” o mocy 18 KM. Wydajność pompy wynosiła 400 l/min. Z przodu naczepy znajduje się drewniana skrzynka na narzędzia, natomiast po bokach uchwyty na prądownice i węże. Motopompa znajdowała się na wyposażeniu Zakładowej Straży Pożarnej Kopalni Mysłowice, powołanej w 1911 r. Po wyeksploatowaniu pompa trafiła do Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach. Obecnie jest elementem wystawy o motoryzacji straży pożarnych. Na czarno-białej fotografii z ok. 1943 r. stoi pośrodku omawiana motopompa w remizie Zakładowej Straży Pożarnej kopalni Mysłowice.
Dariusz Falecki