Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • Konferencja 22.09.2022
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

piątek, 26 czerwca 2020 / Opublikowane w Wydarzenia

Historia na weekend. Motopompa Standard Gwynne

Protoplastą rodu związanego zawodowo z produkcją pomp był John Gwynne. Urodził się w 1804 r. w Londonderry (Irlandia Północna), zmarł w 1855 r. W 1849 r. założył własną firmę, która przekształciła się w fabrykę. Od 1882 r. produkowano na dużą skalę: urządzenia hydrauliczne, silniki do statków i boilery.

Z początkiem lat 30. XX wieku konstruowano pożarnicze motopompy przewoźne-dwukołowe. Ich wydajność wynosiła od 600 do 700 litrów na minutę. Od 1937 r. firma produkowała także armaturę pożarniczą.

Napięta sytuacja polityczna z końca lat 30. XX w. oraz zagrożenie działaniami wojennymi skłoniły rząd brytyjski do zwiększenia produkcji motopomp pożarniczych o dużej wydajności, przeznaczonych do gaszenia pożarów powstałych na skutek bombardowań. Był to świetny okres dla producentów motopomp w Anglii.

W latach 1939-45 firma „Gwynne Pumps” wyprodukowała ok. 5 tys. motopomp przewoźnych. W motopompach tych montowano silniki samochodowe znanej londyńskiej firmy „Standard Motor Company”. Sprzęt ten przekazywano strażom pożarnym w dużych miastach i wojsku.

Po zakończeniu II wojny światowej odnotowano w Anglii nadwyżki motopomp. Sprzęt ten przekazywano w ramach pomocy UNRRA do krajów bloku socjalistycznego. W latach 1945-46 trafiło do Polski ok. 1.346 motopomp, z tego 304 „Standard-Gwynne”.

Jedna z nich trafiła do Ochotniczej Straży Pożarnej w Libiążu koło Chrzanowa. Motopompę wyprodukowano ok. 1940 r. Jej korpus osadzono na dwukołowym podwoziu wyposażonym w hak holowniczy. Na obszernej przyczepie zamontowano po bokach dwie skrytki na osprzęt oraz węże ssawne. Po przybyciu strażaków na miejsce istniała możliwość zdjęcia motopompy z przyczepy i jej transportu na miejsce akcji.

Transport ręczny ułatwiały dwa koła, które tocząc się po ziemi przypominały działanie taczki. Pod względem konstrukcji była to pompa wirowa, odśrodkowa o wydajności 870 litrów na minutę. Motopompę napędzał czterocylindrowy silnik firmy „Standard Motor Company” o mocy 27 KM. Sprzęt wyeksponowano w dziale motopomp przewoźnych.

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Skip to content
Open toolbar

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ Czcionkę
  • Pomniejsz Czcionkę
  • Odcienie Szarości
  • Wysoki Kontrast
  • Negatyw
  • Jasne tło
  • Podkreślone linki
  • Reset
  • Film dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemych