Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

środa, 08 maja 2019 / Published in Wydarzenia

ZABYTKOWY STAR 26 ZNÓW GOTOWY DO AKCJI

Po dwóch miesiącach intensywnych prac konserwatorskich pozyskany przez nas z KP PSP w Gołdapi STAR 26P odzyskał swój dawny blask. Gdy pod koniec lutego 2019 roku samochód został  przywieziony do naszego muzeum był niemal całkowicie niesprawny.

Dzięki pracy głównie naszego wydziału konserwacji zbiorów oraz zespołu pracowników samochód udało się wyremontować, a jednocześnie przywrócić go do życia.  Na polecenie Komendanta Głównego PSP został przywieziony na plac Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej , gdzie ma być „ruchomym pomnikiem” upamiętniającym wkład polskiej myśli technicznej w rozwój ochrony przeciwpożarowej.

W 1948 roku rozpoczęto produkcję pierwszego w całości zaprojektowanego w Polsce samochodu ciężarowego, czyli STAR-a 20. Pojazd był produkowany w Fabryce Samochodów Ciężarowych
w Starachowicach. Wkrótce po dostosowaniu go do celów pożarniczych, rozpoczęto jego karosację w sanockim „Sanowagu”.

W przeciągu kilku następnych lat wyprodukowano tam kilka odmian tego samochodu: GM-8 z motopompą, GA-16 z autopompą, prototypowy GAM-16/8 z autopompą i motopompą, GBM-2/8 ze zbiornikiem na wodę z motopompą oraz GBA-2/16 ze zbiornikiem i autopompą. Wszystkie były napędzane silnikiem benzynowym o mocy 85 KM. Produkcja samochodów w Sanoku zakończyła się w 1958 roku, gdy zdecydowano się przenieść ją do Jelczańskich Zakładów Przemysłowych w Jelczu.

Już w 1958 roku podjęto montaż samochodu STAR 21 GBA-2/16 ze zbiornikiem i autopompą, a dwa lata później ruszyła produkcja STAR-a 25 GMB-2/8 ze zbiornikiem i motopompą. Następnym był STAR A 26P GBAM-2/8+8 ze zbiornikiem, motopompą i autopompą produkowany w latach 1966-1970.

Prezentowany model STAR-a A 26P GBAM został wyprodukowany w 1967 roku. W tym samym roku został przekazany do ochotniczej straży pożarnej w Szczecinkach, w ówczesnym powiecie oleckim, w województwie białostockim, która operacyjnie podlegała Komendzie Rejonowej Straży Pożarnych w Olecku. We wspomnianej straży służył do 2001 roku, kiedy przekazano go do Dubiennik, a następnie do miejscowości Żytkiejmy, skąd trafił do Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Gołdapi.

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych