Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

piątek, 17 lipca 2020 / Published in Wydarzenia

Historia na weekend. Motopompa “Federation” firmy Delahaye z Francji

Emile Delahaye urodził się w 1843 w Tours – mieście w środkowej Francji. Obok Louisa Renault należał do pionierów francuskiej motoryzacji. Studiował inżynierię na „Arts et Metiers ParisTech” – elitarnej szkole inżynierskiej.

Działalność gospodarczą rozpoczął w rodzinnym Tours, gdzie zakupił warsztat, w którym produkował cegły i wyroby ceramiczne. Wkrótce przestawił produkcję na pompy przemysłowe i silniki parowe. Od 1888 r. produkował silniki do statków parowych.

Emil Delahaye zwrócił uwagę na rodzącą się motoryzację. W 1894 r. zbudował  samochód i zaprezentował go na pokazach automobilowych w Paryżu. Fabryka specjalizowała się w produkcji samochodów, zasłużyła się w motoryzacji francuskich straży pożarnych, w szczególności Paryża. W 1907 r. tamtejsza jednostka ze stolicy zakupiła samochód tej firmy z autopompą „Farcot”, pierwszy tego typu w kraju.

Popyt na sprzęt strażacki skłonił zarząd fabryki do uruchomienia działu pożarniczego. W latach 20. i 30. XX w. firma produkowała ciężarówki pożarnicze wyposażone w autopompę o wydajności 2000 l/min, ponadto: autodrabiny, cysterny i sanitarki. Oprócz podwozi samochodowych produkowano motopompy przewoźne-dwukołowe własnej konstrukcji. Dla jednostek o mniejszych zasobach finansowych skonstruowano motopompę o mniejszej wydajności i gabarytach. Producent nazwał ją „Federation” (Związkowa) na cześć Francuskiego Narodowego Związku Straży Pożarnych.

Firma Delahaye poszukiwała rynków zbytu zagranicą. Głównym przedstawicielem na Polskę została firma „Auto-Koncern” z siedzibą w Warszawie. „Auto-Koncern” prowadził tam sklep i salon samochodowy, jeden z pierwszych w stolicy.

Na polski rynek skierowano wspomnianą motopompę „Federation”. Napędzał ją silnik jednocylindrowy. Wydajność pompy wynosiła ok. 250 l/min. Pompa posiadała trzy cylindry. Zbiornik paliwa mieścił 3 litry. Wąż ssący o średnicy 40 mm potrafił zassać wodę z głębokości do 7 metrów. Istniała możliwość zakupu dwukołowego wózka. Na wózku producent montował skrzynkę na narzędzia mogącą pomieścić: 80 metrów węża o średnicy 45 mm, dwa hydranty, topór, sznury i komplet kluczy.

Eksponat przekazała do CMP w sierpniu 1979 r. Ochotnicza Straż Pożarna z małej wioski Sierbowice koło Pilicy.

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych