Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

poniedziałek, 25 stycznia 2021 / Published in Wydarzenia

Pożarnicze Ikarusy

Węgry zapisały się w historii powojennej motoryzacji nietypowo. Podczas gdy większość krajów produkowała samochody osobowe i ciężarówki, na Węgrzech kluczową rolę odgrywały autobusy.

 

Historia Ikarusa sięga warsztatu kowalskiego założonego przez Uhri Imre w 1895 r. w Budapeszcie.

Z powodu kryzysu z końca lat 20. XX w. firma przekształciła się w spółkę, w której właścicielami zostali synowie założyciela. W latach drugiej wojny światowej prowadzono naprawę ciężarówek wojskowych, produkowano łodzie i mosty pontonowe oraz ciężarówki specjalistyczne dla wojska.

 

W 1948 r. doszło do wywłaszczenia właścicieli. W 1949 r. przyjęto dla zakładu nazwę „Ikarus”, na cześć mitologicznego bohatera. W 1962 r. rozpoczęły się rozmowy na szczeblu rządowym w sprawie połączenia fabryk i mniejszych zakładów w kombinaty. W styczniu 1963 r. połączono „Ikrausa” z fabryką maszyn w Szekesfehervar. W tym drugim zakładzie wykonywano od 1958 r. zabudowy specjalistyczne, w tym pożarnicze na podwoziach węgierskiej firmy „Csepel”, ale pod szyldem Ikarusa. Wersję pożarniczą oznaczono symbolem 526. Posiadała napęd na cztery koła. Maksymalna prędkość pojazdu wynosiła 82 km/h. Długość podwozia liczyła 7 m. W kabinie zlokalizowano przedział dla dziewięcioosobowej załogi. Pod siedziskami umieszczono skrytki na narzędzia. Do kabiny wchodziło się przez harmonijkowe drzwi, podobne do rozwiązania stosowanego w autobusach. Karoserię wykonano z tworzywa sztucznego, co stanowiło ewenement w samochodach pożarniczych. W części pożarniczej ulokowano zbiornik na wodę o pojemności 2 tys. litrów. Pojazd przewoził motopompę przenośną, węże i rozdzielacze. Na dachu zamocowano dwie rury na węże ssawne.

Rozwój macierzystej fabryki „Ikarus” w Budapeszcie oraz aspiracje do stania się największym producentem autobusów na świecie spowodowały przeniesienie montażu autobusów także do zakładu w Szekesfehervar. Z tego powodu zaprzestano produkowania samochodów specjalistycznych na rzecz autobusów. W 1985 r. zarząd lotniska w Lipsku zakupił autobus „Ikarus” model„260” na potrzeby przewozu pasażerów z hali lotniska do samolotu. W 1990 r. pojazd przeszedł na inwentarz lotniskowej straży pożarnej. Przemalowano go na kolor czerwony, dodano lampy ostrzegawcze i umieszczono logotyp jednostki. Autobus służył do ewakuacji ludzi w razie zagrożenia. W tym celu usunięto z wnętrza pojazdu siedziska, tak aby przewieźć jak największa ilość osób. Dodajmy, że model autobusu „260” należał do najbardziej rozpowszechnionych autobusów tej firmy. Produkowano go w latach 1971-2002. Na specjalne zamówienie wykonywano zabudowę jako sklep, warsztat i autobus sanitarny.

 

Na zdjęciach: średnia ciężarówka pożarnicza Ikarus 526 (na podwoziu Csepel) z karoserią z tworzywa sztucznego oraz autobus Ikarus 260, jako pojazd lotniskowej straży pożarnej w Lipsku

 

Dariusz Falecki

 

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych