Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

piątek, 10 września 2021 / Published in Wydarzenia

Historia na weekend. Świdnicka Fabryka Urządzeń Przemysłowych

W pruskiej Świdnicy powstał w 1868 roku warsztat kuźniczy wytwarzający narzędzia dla rolnictwa. Założycielami byli Henrich Frambs i Adolf Freudenberg. W następnych latach rozbudowano zakład i poczyniono inwestycje. Niewielki warsztat przekształcił się w fabrykę maszyn z odlewnią żeliwa i działem budowy kotłów. W międzywojniu fabryka należała do największych pracodawców w Świdnicy. W tym okresie nie produkowano sprzętu pożarniczego.

Po II wojnie światowej zakład znacjonalizowano. W jednym z działów rozpoczęto produkcję pomp dla przemysłu ciężkiego skupionego w rejonie Wałbrzycha. W 1949 roku nastąpiła zmiana nazwy na Świdnicka Fabryka Urządzeń Przemysłowych. W połowie lat 60. XX wieku oddano do użytku nową montownię pomp. Jednym z profilów działalności było wytwarzanie autopomp pożarniczych. W połowie lat 70. XX wieku, wraz z rozpoczęciem produkcji samochodów pożarniczych Jelcz, planowano w nich montaż czechosłowackich autopomp, działek wodno-pianowych i mieszaczy. Problemy techniczne z adaptacją tych urządzeń skłoniły Zakłady Jelcza do współpracy z fabryką w Świdnicy, gdzie rozpoczęto produkcję autopomp oznaczonych symbolami A16/8 i A32/8, przeznaczonych do przetłaczania wody ze środkiem pianotwórczym. Korpusy autopomp wykonywano ze stopu aluminium, natomiast zespół wirujący z brązu krzemowego.W konstrukcji zastosowano nowoczesne jak na tamte czasy uszczelnienie mechaniczne oraz wewnętrzne łożyskowanie na spiekach. Autopompa A 16/8 posiadała wydajność 1800 l/min i zasięg strumienia do 80 m. Autopompa A32/8 posiadała wydajność 3200 l/min z tym samym zasięgiem strumienia. W Świdnicy produkowano również autopompy do samochodów gaśniczych Żuk. Ich wydajność osiągała ok. 200 l/min.

Na ilustracjach:

1 Jelcz 004 z autopompą A 32/8

2 Schemat zabudowy pożarniczej samochodu Jelcz 005 z autopompą A 16/8

3 Tablica informacyjna z danymi o autopompach pożarniczych z fabryki w Świdnicy, zbiory Wielkopolskiego Muzeum Pożarnictwa w Rakoniewicach

4 i 5  Autopompa Świdnickiej Fabryki Urządzeń Przemysłowych zamontowana w samochodzie Żuk A-151

6 Logotyp Świdnickiej Fabryki Urządzeń Przemysłowych

7 Fabryka maszyn w Świdnicy, 1901 r.

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych