Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

piątek, 02 października 2020 / Published in Wydarzenia

Historia na weekend. Autodrabiny z NRD

Dnia 9 listopada 1989 r. runął Mur Berliński. Niemiecka Republika Demokratyczna odchodziła do historii. Sytuacja straży pożarnych w byłej Niemieckiej Republice Demokratycznej w pierwszych latach po wojnie wykazywała wiele podobieństw do warunków panujących w Polsce. Oba kraje znalazły się w radzieckiej strefie wpływów. W strażach pożarnych panował po wojnie chroniczny brak ciężarówek.

W zbiorach Centralnego Muzeum Pożarnictwa znajdują się przedstawiciele dwóch generacji autodrabin IFA. Pierwsza to drabina zamontowana na podwoziu „IFA Sachsenring S 4000-1” z 1965 r. Model skonstruowano w zakładach „VEB Sachsenring” (Zakłady Państwowe Pierścień Saksoński) w Zwickau. W  tym samym roku ulepszono ciężarówkę poprzez zwiększenie mocy silnika do 90 KM. Nowy model oznaczono symbolem „S 4000-1”. Dokumentację techniczną przekazano do zakładów VEB IFA „Ernst Grube” w miejscowości Werdau.

Fabryka w Werdau (Saksonia) powstała w 1952 r. na bazie wytwórni lokomotyw i wagonów. Oprócz ciężarówek wytwarzano w tam: przyczepy, autobusy, trolejbusy, samoloty i  tramwaje. Fabryce samochodów nadano imię Ernsta Grube (ur. 1890, zm. 1945) z zawodu stolarza – członka ruchu oporu wobec hitlerowskiego NSDAP, zaangażowanego w działalność Komunistycznej Partii Niemiec. E. Grube zmarł w obozie koncentracyjnym Bergen-Belsen.

Na podwoziach ciężarówek z Werdau montowano drabiny konstruowane w „VEB Feuerlöchgerätefabrik Luckenwalde” (Państwowe Zakłady Sprzętu Gaśniczego w Luckenwalde). Produkcję tego typu drabin prowadzono od 1963 do 1967 r. Była to pierwsza w NRD generacja drabin hydraulicznych. Wysuw pięcioprzęsłowej drabiny sięgał 25 m. W Polsce pojazd znajdował się na wyposażeniu KM Straży Pożarnej w Opolu, potem w Raciborzu. Do CMP trafił w 1987 r.

Od 1960 r. pracowano w Werdau nad konstrukcją nowego modelu ciężarówki, w zamyśle następcy modelu S 4000-1. W 1965 r. przekazano dokumentację techniczną z Werdau do fabryki w Ludwigsfelde (litera „L” w nazwie modelu), powstałej na bazie hitlerowskiej wytwórni silników samolotowych. Powodem przenosin była zbyt mała wydajność produkcyjna zakładu w Werdau. Na potrzeby seryjnej produkcji zbudowano w Ludwigsfelde zupełnie nowy zakład, a niewielka osada stała się modelowym socjalistycznym miastem przemysłowym.

Pojazd napędzał 4-cylindorwy silnik Diesla o mocy 125 KM z napędem na tylne koła. Charakterystycznym elementem „IFA W50 L” jest kabina typu „Cab over engine” (kabina nad silnikiem). Drabina o wysuwie 30 m posiadała zdolność obrotu o 360 stopni.

Model ze zbiorów CMP należał do najpopularniejszych ciężarówek w NRD. Do 1990 r. z taśmy montażowej zjechało ponad 570 tys. egzemplarzy tej serii. Autodrabina „IFA W50 L” ze zbiorów CMP znajdowała się na wyposażeniu Komendy Miejskiej Straży Pożarnej w Cieszynie, skąd przekazano ją do muzeum w kwietniu 2007 r.

 

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych