Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

piątek, 26 czerwca 2020 / Published in Wydarzenia

Historia na weekend. Motopompa Standard Gwynne

Protoplastą rodu związanego zawodowo z produkcją pomp był John Gwynne. Urodził się w 1804 r. w Londonderry (Irlandia Północna), zmarł w 1855 r. W 1849 r. założył własną firmę, która przekształciła się w fabrykę. Od 1882 r. produkowano na dużą skalę: urządzenia hydrauliczne, silniki do statków i boilery.

Z początkiem lat 30. XX wieku konstruowano pożarnicze motopompy przewoźne-dwukołowe. Ich wydajność wynosiła od 600 do 700 litrów na minutę. Od 1937 r. firma produkowała także armaturę pożarniczą.

Napięta sytuacja polityczna z końca lat 30. XX w. oraz zagrożenie działaniami wojennymi skłoniły rząd brytyjski do zwiększenia produkcji motopomp pożarniczych o dużej wydajności, przeznaczonych do gaszenia pożarów powstałych na skutek bombardowań. Był to świetny okres dla producentów motopomp w Anglii.

W latach 1939-45 firma „Gwynne Pumps” wyprodukowała ok. 5 tys. motopomp przewoźnych. W motopompach tych montowano silniki samochodowe znanej londyńskiej firmy „Standard Motor Company”. Sprzęt ten przekazywano strażom pożarnym w dużych miastach i wojsku.

Po zakończeniu II wojny światowej odnotowano w Anglii nadwyżki motopomp. Sprzęt ten przekazywano w ramach pomocy UNRRA do krajów bloku socjalistycznego. W latach 1945-46 trafiło do Polski ok. 1.346 motopomp, z tego 304 „Standard-Gwynne”.

Jedna z nich trafiła do Ochotniczej Straży Pożarnej w Libiążu koło Chrzanowa. Motopompę wyprodukowano ok. 1940 r. Jej korpus osadzono na dwukołowym podwoziu wyposażonym w hak holowniczy. Na obszernej przyczepie zamontowano po bokach dwie skrytki na osprzęt oraz węże ssawne. Po przybyciu strażaków na miejsce istniała możliwość zdjęcia motopompy z przyczepy i jej transportu na miejsce akcji.

Transport ręczny ułatwiały dwa koła, które tocząc się po ziemi przypominały działanie taczki. Pod względem konstrukcji była to pompa wirowa, odśrodkowa o wydajności 870 litrów na minutę. Motopompę napędzał czterocylindrowy silnik firmy „Standard Motor Company” o mocy 27 KM. Sprzęt wyeksponowano w dziale motopomp przewoźnych.

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych