Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

piątek, 28 sierpnia 2020 / Published in Wydarzenia

Historia na weekend. Rosenbauer

W 1866 r. Johann Rosenbauer założył w Linz pierwszy na terenie Górnej Austrii sklep ze sprzętem strażackim. Działalność opierała się tylko o akwizycję. Rosenbauer handlował wężami konopnymi, hełmami, potem sikawkami ręcznymi i sprzętem gimnastycznym. W 1888 r. przekazał prowadzenie sklepu synowi – Konradowi Rosenbauerowi (ur. 1856, zm. 1909). Ambicją nowego właściciela było rozpoczęcie produkcji pod własnym szyldem.

Konrad Rosnebauer zakupił grunt za miastem pod budowę hal do montażu drabin i konnych wozów pogotowia. Po śmierci Konrada Rosenbauera firmę prowadził krótko szwagier Konrada – Fritz Heiserer  (brat Luizy Rosenbauer – żony Konrada). W tym czasie  kierownictwo  fabryki upatrywało profitów w produkcji pomp strażackich o napędzie benzynowym. W 1910 r. sprzedano pierwszy taki egzemplarz dla kolejowej straży pożarnej w Linz. W 1919 r. wykonano pierwszą zabudowę pożarniczą z motopompą na podwoziu Fiata.  W następnych latach karosowano także sanitarki.

W 1924 r. kierownictwo firmy przejął pełnoletni już Konrad Rosenebauer – junior. Wytwórczość ukierunkował na produkcję dwóch typów motopomp napędzanych silnikiem czterosuwowym.

 Obecność produktów Rosenbauera w Polsce przypada na początku XX w. Początkowo Rosenbauer kierował ofertę na rynki Polski południowej. Na początku lat 20. XX w. podjęto współpracę z firmą „Strażak” z Warszawy, która została generalnym przedstawicielem Rosenbauera na Polskę. Firma „Strażak” dystrybuowała motopompy przenośne. Od 1928 roku „Strażak” produkował własne motopompy na licencji Rosenbauera. Do 1931 r. sprzedano w kraju ponad 2 tys. egzemplarzy tego sprzętu. Tego typu motopompa znajduje się w zbiorach Centralnego Muzeum Pożarnictwa.

Mniej znanym przykładem sprzętu strażackiego firmy „Rosenbauer” był motocykl strażacki przystosowany do przewozu motopompy. W połowie lat 20. XX w. próbowano wprowadzić ten pojazd na polski rynek. Motocykl napędzał silnik o mocy 5 KM. Motopompę osadzono na ramie przymocowanej do motocykla. Pompę o wydajności 300 l/min. napędzał silnik dwucylindrowy, czterosuwowy o mocy 10 KM. Korpus pompy wykonano z brązu. W tylnej części zamontowano dodatkowe siedzisko dla trzeciego strażaka. Pojazd przewoził zwijadło dla 100 m węża, ponadto wąż ssawny i prądownicę.

 

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych