Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

piątek, 05 lutego 2021 / Published in Wydarzenia

Historia na weekend. Samochód specjalny Hanomag-Henschel

W zbiorach CMP znajduje się nietuzinkowy samochód specjalny (oświetleniowy) Hanomag-Henschel typ F25 z 1971 r. Historia firmy sięga 1835 r., kiedy Georg Egestorff założył w niewielkiej wsi Linden (Dolna Saksonia, Niemcy) fabrykę maszyn rolniczych  i odlewnię żelaza. W 1871 r. fabryka przeszła w posiadanie Konsorcjum Bankowego, które zmieniło nazwę na „Hannoversche Maschinenbau A.G.” (Hanowerska Fabryka Maszyn, Spółka Akcyjna). W 1904 r. skrócono jej nazwę do: Hanomag. Po II wojnie światowej fabryka weszła w skład koncernu Rheinstahl (Reńska Stal).

Produkcja samochodów pożarniczych w Hanomagu rozpoczęła się dopiero w latach 50. XX w. Hanomagi były zwykle lekkimi ciężarówkami (do 3 t.), na których firmy zewnętrze prowadziły zabudowę specjalistyczną, w tym pożarniczą.  W 1969 r. połączono (w ramach koncernu Rheinstahl) wytwórnię Hanomag z firmą Henschel z Kassel, która była liderem produkcji lokomotyw. W ten sposób powstała firma Hanomag-Henschel z siedzibą w Hanowerze. Jednakże już z początkiem lat 70. minionego stulecia firmę Hanomag-Henschel przejmował stopniowo Daimler-Benz. Mimo posiadania większości udziałów w firmie przez światowego potentata, samochody sprzedawano do połowy lat 70. XX w. pod nazwą Hanomag-Henschel. Przykładem na to jest właśnie eksponat ze zbiorów CMP.

Samochód napędzał silnik 4-cylindrowy, benzynowy, firmy Austin o mocy 54 KM, chłodzony cieczą. Masa własna pojazdu wynosi 2,7 t. W środkowej części ramy zamontowano agregat prądotwórczy firmy Polyma, napędzany 4-cylindrowym silnikiem spalinowym Volkswagena typu „bokser” o mocy 27,5 KM. Charakterystycznym elementem zabudowy jest hydrauliczny wysięgnik masztu. Na szczycie masztu zamontowano sześć lamp halogenowych. Przy maszcie ulokowano pulpit sterowniczy. Wysuw i opuszczanie masztu dokonuje się za pomocą dwóch guzików. Maszt przystosowany jest do przebywania na nim dwóch osób. W celu ochrony osób obsługujących reflektory na wysokości, przymocowano do masztu dwie boczne składane poręcze.

W 2001 r. samochód nabył w Niemczech prywatny właściciel z Polski. W październiku 2011 r. zdecydował on o przekazaniu go do Centralnego Muzeum Pożarnictwa.

Dariusz Falecki

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych