Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

piątek, 05 lutego 2021 / Opublikowane w Wydarzenia

Historia na weekend. Samochód specjalny Hanomag-Henschel

W zbiorach CMP znajduje się nietuzinkowy samochód specjalny (oświetleniowy) Hanomag-Henschel typ F25 z 1971 r. Historia firmy sięga 1835 r., kiedy Georg Egestorff założył w niewielkiej wsi Linden (Dolna Saksonia, Niemcy) fabrykę maszyn rolniczych  i odlewnię żelaza. W 1871 r. fabryka przeszła w posiadanie Konsorcjum Bankowego, które zmieniło nazwę na „Hannoversche Maschinenbau A.G.” (Hanowerska Fabryka Maszyn, Spółka Akcyjna). W 1904 r. skrócono jej nazwę do: Hanomag. Po II wojnie światowej fabryka weszła w skład koncernu Rheinstahl (Reńska Stal).

Produkcja samochodów pożarniczych w Hanomagu rozpoczęła się dopiero w latach 50. XX w. Hanomagi były zwykle lekkimi ciężarówkami (do 3 t.), na których firmy zewnętrze prowadziły zabudowę specjalistyczną, w tym pożarniczą.  W 1969 r. połączono (w ramach koncernu Rheinstahl) wytwórnię Hanomag z firmą Henschel z Kassel, która była liderem produkcji lokomotyw. W ten sposób powstała firma Hanomag-Henschel z siedzibą w Hanowerze. Jednakże już z początkiem lat 70. minionego stulecia firmę Hanomag-Henschel przejmował stopniowo Daimler-Benz. Mimo posiadania większości udziałów w firmie przez światowego potentata, samochody sprzedawano do połowy lat 70. XX w. pod nazwą Hanomag-Henschel. Przykładem na to jest właśnie eksponat ze zbiorów CMP.

Samochód napędzał silnik 4-cylindrowy, benzynowy, firmy Austin o mocy 54 KM, chłodzony cieczą. Masa własna pojazdu wynosi 2,7 t. W środkowej części ramy zamontowano agregat prądotwórczy firmy Polyma, napędzany 4-cylindrowym silnikiem spalinowym Volkswagena typu „bokser” o mocy 27,5 KM. Charakterystycznym elementem zabudowy jest hydrauliczny wysięgnik masztu. Na szczycie masztu zamontowano sześć lamp halogenowych. Przy maszcie ulokowano pulpit sterowniczy. Wysuw i opuszczanie masztu dokonuje się za pomocą dwóch guzików. Maszt przystosowany jest do przebywania na nim dwóch osób. W celu ochrony osób obsługujących reflektory na wysokości, przymocowano do masztu dwie boczne składane poręcze.

W 2001 r. samochód nabył w Niemczech prywatny właściciel z Polski. W październiku 2011 r. zdecydował on o przekazaniu go do Centralnego Muzeum Pożarnictwa.

Dariusz Falecki

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.

TOP Skip to content
Open toolbar

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ Czcionkę
  • Pomniejsz Czcionkę
  • Odcienie Szarości
  • Wysoki Kontrast
  • Negatyw
  • Jasne tło
  • Podkreślone linki
  • Reset
  • Film dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemych