Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

piątek, 21 stycznia 2022 / Published in Wydarzenia

Historia na weekend. Vysoke Myto – miasto dobrych sikawek

W ten sposób reklamowała się w latach 30. XX w. czeska wytwórnia sprzętu pożarniczego. Jej założycielem był Vaclav Ignac Stratilek. Urodził się w 1873 roku. Jego ojciec – Petr trudnił się produkcją siodeł i wyrobów ze skóry.

Młody Vaclav uczył się w szkole rzemieślniczej w Morawskiej Trebovie. W 1899 r. założył wytwórnię sikawek strażackich i pomp ręcznych w miejscowości Vysoke Myto koło Pardubic. Początkowo produkował strażackie sikawki ręczne, w niewielkich ilościach, ponieważ był w jednej osobie ich konstruktorem i wykonawcą. Po kilku latach zatrudnił w wytwórni dwunastu robotników.

Na przełomie XIX i XX w. firma Stratilek w Vysokem Mycie wyspecjalizowała się w produkcji sikawek powozowych-czterokołowych. Ciekawostką było to, że pojazd taki posiadał oprócz zamontowanej na stałe pompy ręcznej,  motopompę również osadzoną na stałe w tylnej części podwozia. W Vysokem Mycie produkowano również sikawki parowe w trzech typach, o wydajność wody do 1400 l/min. Sikawka parowa Stratilka zdobyła srebrny medal na wystawie zorganizowanej w 1903 r. przez królewski Czeski Związek Straży Pożarnych oraz złoty medal w 1906 r. na wystawie Śląskiego (Opava) Związku Straży Pożarnych.

Od 1907 r. firma posiadała filię w Pradze, w dzielnicy Smichov. Był to rodzaj hurtowi  strażackiej, w której jednostki zaopatrywały się w uzbrojenie osobiste i armaturę wodną. Wybuch pierwszej wojny światowej przyczynił się do wstrzymania produkcji w macierzystej fabryce. Półfabrykaty wykonane z trwałych materiałów podlegały konfiskacie austriackiego wojska.

Lepszy okres dla firmy nastał z początkiem lat 20. XX w. Sukcesem okazało się wykonywanie zabudowy pożarniczej na podwoziach samochodów Laurent&Klement, Skoda i Praga. Samochody strażackie karosowane w Vysokem Mycie posiadały zabudowę otwartą. Napędzał je silnik o mocy 50 KM. W tylnej część przewoziły autopompę pożarniczą o wydajności od 1250 do 1400 l/min. Pojazd przewoził do akcji 12 osobową załogę, drabinę przystawną i zwijadło (ilustracja nr 5). Popularnością cieszyły się również motopompy przewoźne – dwukołowe, typu 363 o wydajności do 1400 l/min. Były one przystosowane do transportu jako przyczepy. Mniejsze jednostki strażackie zaopatrywały się w motopompy przenośnie typu 262-P, o wydajności do 1100 l/min.

W 1930 r. fabryka wyprodukowała tysięczną w kolejności motopompę dwukołową dla straży pożarnej w Pardubicach. W połowie lat 30. XX w. Vaclav Stratilek – pierwszy właściciel przekazał firmę synom, Vlastimilowi i Vaclavowi. Obydwaj byli absolwentami szkoły przemysłowej w Pardubicach. Bracia wykazali dużo inicjatywy w popularyzacji sprzętu. Udawali się na objazdy w teren z zamiarem reklamowania produktów z macierzystej fabryki. Nie omijali wystaw i targów pożarniczych, na których zdobywali medale i wyróżnienia. Sprzęt pożarniczy z Vysokego Myta pojawiał się sporadycznie w strażach pożarnych południowej Polski.

W okresie II wojny światowej produkowano kadłuby i części zamienne do samolotów. W 1948 r. zakład upaństwowiono. Nazywał się „Tovarna na hasici zarizeni”, w skrócie THZ (Fabryka sprzętu pożarniczego). Produkcję rozszerzono o sanitarki, polewaczki do ulic, samochody do wywozu śmieci i asenizacyjne. W latach 1947-1964 produkowano w oddziale Slatinay motopompy typu PS-8, będące ulepszeniem wersji 262-P. Motopompy PS-8 stały się podstawowym wyposażeniem jednostek ochrony przeciwpożarowej w Czechosłowacji. Pompę napędzał silnik SM-31 (Stratilek Motor) o mocy 23 KM i wydajności 800 l/min. Masa całkowita (z pełnym zbiornikiem paliwa) wynosiła 160 kg. W Vysokem Mycie znajduje się obecnie Muzeum Karosowania Czeskich Pojazdów z ekspozycją pożarniczą poświęconą firmie Stratilek.

Opracowanie Dariusz Falecki

Fot.:

1 Sikawka powozowa z pompą ręczną i motopompą, 1908 r.

2 Sikawka parowa z ok. 1905 r.

3 Motopompa dwukołowa, 1926 r.

4 Motopompa 262-P

5 Podwozie Laurent&Klement, zabudowa Stratilek

6 Ekspozycja poświęcona firmie Stratilek w muzeum w Vysokem Mycie

7 Vysoke Myto od strony południowej (fot. autor)

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych