Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • Konferencja 22.09.2022
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

czwartek, 16 kwietnia 2020 / Opublikowane w Wydarzenia

Odcinek 16. Jedna z ostatnich drewnianych drabin samochodowych Magirusa

Fabryka Konrada Magirusa powstała w 1864 r. Młodego konstruktora pochłaniała praca nad nowatorskimi rozwiązaniami. W 1872 r. skonstruował łatwą w obsłudze, wolnostojącą, dwukołową drabinę o ręcznym wysuwie przęseł, nazwaną potem „drabiną ulmską”. Następnie powstały drabiny dwukołowe z możliwością transportu ręcznego i konnego, których zasięg wynosił do 16 do 24 m.

Pierwsza drabina obrotowa zabudowana na wozie napędzanym silnikiem parowym zjechała z taśmy produkcyjnej Magirusa w 1904 r. Od lat 20. XX wieku montowano drabiny na podwoziach ciężarówek.

W zbiorach CMP znajduje się autodrabina Magirus z 1927 r. wykonana na zamówienie Zawodowej Straży Pożarnej w Katowicach. Producent wykonał napisy do sterowania drabiną w języku polskim. Samochód napędzał czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 70 KM własnej konstrukcji. Na samochodzie zamontowano drabinę obrotową o wysuwie 30m, napędzaną za pomocą przekładni z silnika samochodu. Była to jedna z ostatnich wersji drabin drewnianych Magirusa.

Po II wojnie światowej historia autodrabiny prowadzi z Katowic do Mysłowic, gdzie w 1954 r. powołano Zawodową Straż Pożarną z komendantem Henrykiem Chruzikiem – założycielem Muzeum Pożarnictwa. Po wyeksploatowaniu autodrabina trafiła do Muzeum Pożarnictwa. Na środkowej części ustawiono motopompę firmy Magirus typu Goliat III z 1942 r.

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Skip to content
Open toolbar

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ Czcionkę
  • Pomniejsz Czcionkę
  • Odcienie Szarości
  • Wysoki Kontrast
  • Negatyw
  • Jasne tło
  • Podkreślone linki
  • Reset
  • Film dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemych