Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

wtorek, 28 kwietnia 2020 / Published in Wydarzenia

Odcinek 24. Motopompa „Syrena”

W 1934 r. rozpoczęto w warszawskiej fabryce  „Lilpop, Rau i Löwenstein” seryjną produkcję motopomp „Syrena” z własnymi silnikami benzynowymi. Ich konstruktorem był Stanisław Czernielewski, absolwent Politechniki Warszawskiej.

W biurze konstrukcyjnym opracowano dwie wersje: Syrenę I i II. Pod koniec lat 30. XX w. firma „Lilpop Rau i Loewenstein” została największym producentem motopomp w Polsce. W latach 1935-1940 odnotowano sprzedaż 700 sztuk na rynek krajowy. Działalności tej fabryki oraz kilku krajowych producentów przyczyniła się do niemal całkowitego wyparcia z rynku motopomp importowanych.

Motopompy Syrena odznaczały się wieloma zaletami: posiadały małe wymiary zewnętrzne, niską wagę (ciężar z paliwem 148 kg), nowoczesny system chłodzenia, istniała możliwość oczyszczania filtru paliwa bez konieczności zatrzymania silnika. Zamontowana na stałe prądnica zasilała reflektor i lampkę do oświetlenia podczas pracy nocnej. Wraz zakupem motopompy straże pożarne otrzymywały kompletne oprzyrządowanie, w tym min.: cztery węże ssawne, smok z zaworem, dwie prądownice z automatyczną zmianą średnicy pyszczka, reflektor i lejek do mieszanki. Torba mechanika zawierała: młotek, śrubokręt, komplet kluczy oraz szczotkę do czyszczenia świec. W torbie wężowego były klucze do łączników, klej i łaty.

W zbiorach Centralnego Muzeum Pożarnictwa znajdują się dwie motopompy „Syrena”. Pochodzą z tego samego okresu (ok. 1935 r.), obie typu I. Napędzał je silnik dwusuwowy, dwucylindrowy, chłodzony cieczą o mocy 18 KM. Sprzęt ten wyposażono w pompę jednostopniową z jedną nasadą ssawną i dwoma tłocznymi. Ich wydajność wynosiła 625 l/min. Motopompa zachowana w lepszym stanie znajdowała się na wyposażeniu założonej w 1892 r. OSP Dziedzice. Drugą przekazał do CMP nieznany z nazwy Kurs Pożarniczy.

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych