Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

środa, 29 kwietnia 2020 / Published in Wydarzenia

Odcinek 25. Bedford z cementowni Grodziec koło Będzina

„Bedfordy” należały do pierwszej serii pojazdów pożarniczych karosowanych w Polsce po zakończeniu II wojny światowej.

W 1948 r. zakupiono w Danii 150 podwozi tej marki. Karosowanie rozpoczęto w 1949 r. w państwowych Zakładach Lotniczych w Mielcu, następnie przekazano karosowanie do Sanockiej Fabryki Wagonów. Opracowane w Polsce nadwozie gaśnicze otrzymało symbol N70. Jeden z nielicznej grupy tychże ciężarówek trafił do cementowni „Grodziec” koło Będzina (woj. śląskie).

Cementownia Grodziec założona w 1857 r. przez Jana Ciechanowskiego była pierwszą tego typu na ziemiach polskich i piątą na świecie.  W 1923 r. powołano  Zakładową Ochotniczą Straż Pożarną. Ciężarówka „Bedford” trafiła do jednostki w 1962 r. Była drugim samochodem po zakupionej w latach 30. XX w. ciężarówce „MAC” nazwanej „Florek”.

Na skutek działalności kopalni węgla kamiennego „Grodziec”, która wybierała węgiel zalegający pod cementownią, nastąpiły nieodwracalne uszkodzenia obiektów fabryki. Było to powodem likwidacji cementowni w lipcu 1979 r. Rok wcześniej, 6 maja 1978 r., straż pożarna przekazała „Bedforda” do Muzeum Pożarnictwa, natomiast sprzęt nadający się do eksploatacji przekazano miejscowej OSP Grodziec.

Egzemplarz muzealny napędzał silnik czterosuwowy o mocy 72 KM z wykorzystaniem klasycznego układu napędowego 4×2. Zabudowę wykonano z blachy stalowej. W kabinie załogi do akcji przewożono 8 osób siedzących na dwóch przeciwległych drewnianych ławkach. Przedział kierowcy oddzielono od przedziału załogi schronem poprzecznym, w którym znajdowała się motopompa M 800. Między błotnikami, po obu stronach nadwozia umieszczono schowki na węże ssawne. W tylnej części nadwozia wykonano z każdej strony trzy zamykane skrytki na sprzęt i armaturę wodną. Masa własna pojazdu wynosiła 5000 kg, dopuszczalna masa całkowita 8250 kg. „Bedford” poruszał się z maksymalną prędkością 65 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosiło 25 litrów na 100 km.

Na fotografiach wykonanych 24 kwietnia br. widok cementowni

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych