Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

czwartek, 30 kwietnia 2020 / Published in Wydarzenia

Odcinek 26. Pożarnicze Skody

W 1925 r. doszło do fuzji czeskiej fabryki rowerów i motocykli „Laurin&Klement” z fabryką maszyn „Skoda” w Pilźnie, której dyrektorem technicznym został Vaclav Laurin. Współzałożycielem fabryki w Pilźnie był inżynier Emil Skoda, od którego koncern przyjął nazwę.

Pomyślny rozwój czeskiego koncernu skutkował ekspansją na rynki zewnętrzne. W 1926 r. powstała firma „Polskie Zakłady Skody. Sp. Akc.”. Produkowano w niej m.in. silniki do samolotów, silniki elektryczne i kable. „Polskie Zakłady Skody” zakupiły grunty i hale fabryczne w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska  w Okęciu. W ramach polskiej filii „Skody” funkcjonował dział pomp i napraw samochodów.

Silna pozycja na rynku maszynowym Skody w Polsce przyczyniła się otwierania przedstawicielstw handlowych, które sprzedawały produkty z macierzystej fabryki w Pilźnie i Mlada Boleslav. Oprócz samochodów osobowych, ciężarówek i traktorów sprowadzano do Polski samochody pożarnicze: rekwizytowe, beczkowozy, autopompy, autodrabiny oraz samochody sanitarne i do skraplania ulic.

Pomimo obecności „Skód” na podziałach bojowych w polskich strażach pożarnych w międzywojniu, niewiele egzemplarzy zachowało się do czasów współczesnych. W muzeach spotykamy częściej powojenne Tatry i Liazy.

W zbiorach Centralnego Muzeum Pożarnictwa znajduje się autopogotowie Skoda z 1931 r. Samochód napędzał silnik benzynowy o mocy 50 KM. Podwozie wyprodukowano w Mlada Boleslav. Zabudowę pożarniczą wykonała w 1932 r. firma „Steyr” z Warszawy. Na pojeździe wykonano kabinę typu otwartego z kierownicą po prawej stronie. Za kabiną zamontowano drewniane siedziska dla załogi, pod nimi umieszczono skrytki na narzędzia. Z tyłu pojazdu umieszczono metalową skrzynię na motopompę. Pojazd zakupiła Ochotnicza Straż Pożarna z Wojkowic-Komornych k. Będzina (woj. śląskie). Strażacy ochrzcili pojazd imieniem Bartek.

 

Odcinek 26. nie był ostatnim z tej serii. Z uwagi na duże zainteresowanie i pozytywne opinie, za które serdeczne dziękujemy, cykl będzie kontynuowany w odstępach tygodniowych.

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych