Informacja

Informujemy, że w dniach 16-18 kwietnia br. w związku ze świętami Wielkiej Nocy muzeum jest nieczynne. Zapraszamy na zwiedzanie od 19 kwietnia (wtorek) br. w godzinach 10:00 – 16:00.

Życzenia Wielkanocne

Szanowni Państwo! Z okazji zbliżających się Świąt Wielkiej Nocy pragniemy życzyć Państwu, aby nadchodzący czas napełnił Wasze serca radością i nadzieją, a chwile spędzone w gronie najbliższych dodawały otuchy i pozwalały przezwyciężyć wszystkie trudności. Wesołego Alleluja! Życzy mł. bryg. mgr Rafał Jureczko – Dyrektor Centralnego Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach wraz z pracownikami
Historia wynalazku prowadzi do Williama Channinga i Mosesa Farmera – Amerykanów, którzy jako pierwsi skonstruowali w 1852 r. urządzenie alarmowe działające na zasadzie telegrafu. Kluczową postacią dla dalszej historii eksponatu był John Nelson Gamewell, z zawodu naczelnik poczty w Camden w Południowej Karolinie. John Gamewell uczęszczał na wykłady prowadzone przez wspomnianego dr W. Channinga w
W latach 50. i 60. XX w. panował niedobór autobusów dowożących pracowników z miejsca zamieszkania do zakładu pracy. Zadanie to spełniał autobus Osinobus produkowany na podwoziu Stara 28 i 29 i karosowany był w Przedsiębiorstwie Kopalni Rud Żelaza Osiny w Osinach koło Częstochowy. Osinobusy produkowano w latach 1960-1977. Były to prymitywne autobusy z prostokątną kabiną
Ochotnicze straże pożarne w dzielnicach dużych miast były często niedoinwestowane. Niejednokrotnie zawieszały działalność i ulegały likwidacji. Centralne Muzeum Pożarnictwa przechowuje pamięć o tych niedużych jednostkach ochrony przeciwpożarowej, które zapisały się w lokalnej historii poprzez działalność gaśniczą i kulturotwórczą. Ochotnicza Straż Pożarna zawiązała się w Brzęczkowicach w 1926 roku. Lata świetności przypadały na okres międzywojenny. W
Na przykładzie pompy strażackiej typu „Rakieta” czeskiej firmy „Sigmund” zwiedzający CMP poznają nie tylko technikę pożarniczą, ale również dodatkowe wątki związane z przełomowymi wydarzeniami w historii Europy. Założycielem firmy był Ludwik Sigmund. Pochodził z małej miejscowości Trebcin (w Czechach). Po odbyciu służby wojskowej w armii austriackiej, przeprowadził się do Lutiny (północne Morawy), gdzie poślubił Marię

I Dzień Wiosny w CMP

21 marca br. nastąpiło w CMP pożegnanie zimy i przywitanie wiosny. Do muzeum przybyli uczniowie ze szkoły podstawowej nr 1 w Mysłowicach, przynosząc ze sobą okazałe marzanny. Pożegnanie zimy rozpoczęło się od przywitania uczestników przez mł. bryg. Rafała Jureczko – p.o. dyrektora CMP. Palenie marzann dokonywali uczniowie pod czujnym okiem strażaków z OSP Mysłowice-Janów. Dzieci
Historia rozpoczyna się w 1890 roku. Dwaj bracia John i Augustus Mack rozpoczęli pracę w fabryce wagonów i dorożek Fallesen&Barry w nowojorskiej dzielnicy Brooklyn. Zdolni i przedsiębiorczy inżynierowie przejęli poprzez zakup cały zakład w 1893 r. W 1900 r. zmienili nazwę na Mack Brother Company. W 1905 r. bracia przenieśli działalność do miejscowości Allentown w
Na medalu strażackim X-lecia odzyskania niepodległości widnieje budynek Domu Strażackiego. Medal ustanowił w 1928 r. Zarząd Główny Związku Straży Pożarnych RP w Warszawie. Medal upamiętniał odzyskanie przez Polską niepodległości. Miał też inny cel. Prawo do noszenia medalu nabywali strażacy, którzy przesłużyli 3 lata (medal brązowy), 5 lat (srebrny) i 10 lat (złoty). Wraz z medalem
Franciszek Kostrzewski żył w latach 1826-1911. Urodził się w Warszawie. Po Powstaniu Listopadowym przeprowadził się wraz z rodziną do nieustalonej miejscowości w sandomierskim. Następnie pracował jako urzędnik w fabryce w Ostrowcu (Świętokrzyskim). W latach 1844-1849 studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie. Jego mistrzami byli Chrystian Breslauer, Rafał Chadziewicz i Jan Piwarski. Kostrzewski przyjaźnił się
Józef Szermentowski urodził się w 1833 r. w Bodzentynie (Świętokrzyskie). Ojciec – Stanisław trudnił się zarazem malarstwem pokojowym i sztalugowym. Ojciec był pierwszym nauczycielem młodego Józefa. Zaszczepił w nim fascynację rodzimym krajobrazem. Jako dziecko Józef Szermentowski przebywał u sióstr bernardynek w klasztorze w Świętej Katarzynie koło Bodzentyna, gdzie w wolnych chwilach dużo rysował. Jego talent
W 1955 r. firma Mercedes rozpoczęła produkcję lekkich ciężarówek typu L 319. Był to pierwszy pojazd niemieckiego potentata w tym segmencie. Lekkie ciężarówki produkowały wcześniej niemieckie  fabryki Opel, Hanomag i Borgward. Na tych ostatnich również prowadzono zabudowę pożarniczą. Mercedesy L 319 produkowano początkowo w Stuttgarcie, głównie jako podwozia dla lekkich ciężarówek i autobusów. W 1963
TOP Przejdź do treści