Z chwilą reaktywowania po II wojnie światowej OSP Mysłowice, władze miasta ufundowały jednostce samochód pożarniczy „Praga”, na którym wykonano zabudowę strażacką i który przystosowany był do gaszenia pożarów w zakładach przemysłowych. Uroczystość poświecenia wozu odbyła się 3 listopada 1946 r. Z tej okazji do Mysłowic zaproszone zostały władze wojewódzkie oraz przedstawiciele władz strażackich i wojskowych.
Historię francuskiej myśli technicznej w pożarnictwie reprezentuje w CMP motopompa firmy Delahaye. Jej założycielem był Emile Delahaye. Urodził się w 1843 w Tours. Działalność gospodarczą rozpoczął w rodzinnym mieście, gdzie zakupił warsztat, w którym produkował cegły i wyroby ceramiczne. Następnie przestawił produkcję na pompy przemysłowe i silniki parowe. Emil Delahaye zwrócił uwagę na rodzącą się

Zapowiedź wystawy

W CMP trwają przygotowania do nowej wystawy czasowej pt. „Od Powstania Kościuszkowskiego do III Powstania Śląskiego”. Wernisaż zaplanowano na 30 kwietnia br. Na ekspozycji zobaczymy figurki żołnierzyków ze zbiorów p. Grzegorza Kamińskiego. Oprócz figurek żołnierzyków pojawią się mini-scenki prezentujące działanie straży pożarnych.
Firma „Fischer” powstała w 1864 r. w Zgorzelcu. Jej założyciel – Gustav Fischer (ur. 1838, zm. 1880) był z zawodu ludwisarzem. Oprócz wykonywania moździerzy, dzwonów i nawadniaczy, konstruował sikawki ręczne cztero- i dwukołowe. Z początkiem lat 20. XX w. Niemcy pogrążył kryzys gospodarczy, co przełożyło się na redukcję załogi. W 1925 r. przeniesiono produkcję ze
W zbiorach CMP znajduje się nietuzinkowy samochód specjalny (oświetleniowy) Hanomag-Henschel typ F25 z 1971 r. Historia firmy sięga 1835 r., kiedy Georg Egestorff założył w niewielkiej wsi Linden (Dolna Saksonia, Niemcy) fabrykę maszyn rolniczych  i odlewnię żelaza. W 1871 r. fabryka przeszła w posiadanie Konsorcjum Bankowego, które zmieniło nazwę na „Hannoversche Maschinenbau A.G.” (Hanowerska Fabryka
Miło nam poinformować, że od najbliższego poniedziałku (01 lutego br.) Centralne Muzeum Pożarnictwa będzie otwarte dla zwiedzających w godzinach 10.00-16.00. Obowiązują zasady reżimu sanitarnego tj. obowiązkowe zakrywanie ust i nosa oraz zachowanie odległości 1,5m od innej osoby. Możliwe jest zwiedzanie grupowe (do 15 osób) po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym. Istnieje możliwość wykupienia usługi przewodnickiej dla zwiedzających
W zbiorach Wielkopolskiego Muzeum Pożarnictwa w Rakoniewicach (filii CMP) znajdują się eksponaty fabryki maszyn Hipolita Cegielskiego. Bohater artykułu urodził się w 1813 r. w Ławkach koło Gniezna. Pracę zawodową rozpoczął jako nauczyciel w gimnazjum w Poznaniu. Jako żarliwy patriota, był animatorem polskiego życia narodowego. Z tego powodu zwolniono go z pracy w szkole. Cegielski wyjechał

Pożarnicze Ikarusy

Węgry zapisały się w historii powojennej motoryzacji nietypowo. Podczas gdy większość krajów produkowała samochody osobowe i ciężarówki, na Węgrzech kluczową rolę odgrywały autobusy.   Historia Ikarusa sięga warsztatu kowalskiego założonego przez Uhri Imre w 1895 r. w Budapeszcie. Z powodu kryzysu z końca lat 20. XX w. firma przekształciła się w spółkę, w której właścicielami
Na 22 stycznia br. przypada 158. rocznica wybuchu powstania styczniowego. Strażacy brali udział w wydarzeniach poprzedzających kampanię i podczas jej trwania. Po przegranej Rosji w wojnie krymskiej z Turcją (1853-1856) Polacy dostrzegli, że zaborca nie jest tak silny, jak mogło się wydawać. Przejawem narastających dążeń niepodległościowych stały się demonstracje w Warszawie: w 1860 r. pogrzeb
Koncern General Motors  specjalizował się w produkcji ciężarówek.  Niewiele zachowało się wersji pożarniczych GMC. Centralne Muzeum Pożarnictwa posiada rzadki egzemplarz, będący świadkiem odbudowy polskiego pożarnictwa po II wojnie światowej. Twórcą koncernu „General Motors” był w 1908 r. William Durant. Posiadanie jednego zakładu  produkcyjnego nie zaspakajało jego ambicji. Durant uwielbiał ryzykowne zakupy i fuzje. W skład
Niech te Święta przyniosą Państwu spokój i wytchnienie od codzienności. Życzymy również radosnych chwil pełnych rodzinnego ciepła, a w Nowym Roku spełnienia wszystkich marzeń oraz przede wszystkim zdrowia i bezpieczeństwa. Wszystkiego dobrego! Dyrektor i Pracownicy Centralnego Muzeum Pożarnictwa.
Koło należy do przełomowych wynalazków ludzkości. Pierwsze skonstruowano ok. 4 tysiące lat p.n.e. w Mezopotamii (dzisiejszy Irak). Wynalazek zastąpił drewniane okrągłe belki, za pomocą których przesuwano ciężkie przedmioty. Pierwsze koła wykonywano z drewna lub z metalu. W dziesiątym stuleciu p.n.e. pojawiło się koło, w którym piastę i obręcz łączono za pomocą szprych. Wozy konne i
TOP Przejdź do treści