Od dnia 4 maja br. (poniedziałek) Centralne Muzeum Pożarnictwa otwiera ekspozycje dla zwiedzających indywidualnie. Przypominamy o obowiązku ubrania maseczki na twarz oraz zachowania odległości 2 metrów od innych osób. Przypominamy, że w następnych tygodniach placówka czynna jest (oprócz poniedziałków) w godzinach 10.00-16.00, a od maja do końca września w weekendy w godzinach 10.00-18.00
Z okazji przypadającego na 4 maja Dnia Strażaka składamy serdeczne życzenia wszystkim strażakom i sympatykom pożarnictwa. Tą drogą życzymy zdrowia i pomyślności w życiu prywatnym i zawodowym. Dziękujemy za trud, poświęcenie oraz wzorową pracę i ofiarność na rzecz bezpieczeństwa pożarowego.    
W 1925 r. doszło do fuzji czeskiej fabryki rowerów i motocykli „Laurin&Klement” z fabryką maszyn „Skoda” w Pilźnie, której dyrektorem technicznym został Vaclav Laurin. Współzałożycielem fabryki w Pilźnie był inżynier Emil Skoda, od którego koncern przyjął nazwę. Pomyślny rozwój czeskiego koncernu skutkował ekspansją na rynki zewnętrzne. W 1926 r. powstała firma „Polskie Zakłady Skody. Sp.
„Bedfordy” należały do pierwszej serii pojazdów pożarniczych karosowanych w Polsce po zakończeniu II wojny światowej. W 1948 r. zakupiono w Danii 150 podwozi tej marki. Karosowanie rozpoczęto w 1949 r. w państwowych Zakładach Lotniczych w Mielcu, następnie przekazano karosowanie do Sanockiej Fabryki Wagonów. Opracowane w Polsce nadwozie gaśnicze otrzymało symbol N70. Jeden z nielicznej grupy
W 1934 r. rozpoczęto w warszawskiej fabryce  „Lilpop, Rau i Löwenstein” seryjną produkcję motopomp „Syrena” z własnymi silnikami benzynowymi. Ich konstruktorem był Stanisław Czernielewski, absolwent Politechniki Warszawskiej. W biurze konstrukcyjnym opracowano dwie wersje: Syrenę I i II. Pod koniec lat 30. XX w. firma „Lilpop Rau i Loewenstein” została największym producentem motopomp w Polsce. W

Odcinek 23. GAZ-51

Sprzęt straży pożarnych wyprodukowany w byłym ZSRR reprezentuje w Centralnym Muzeum Pożarnictwa samochód gaśniczy GAZ-51. Pojazd, z nowoczesną jak na lata 40. XX w. zabudową pożarniczą, znajdował się na wyposażeniu straży zakładowej szpitala w Gostyninie. Samochód wyprodukowano ok. 1948 r. w ZSRR. Na bocznej ścianie klapy silnika znajduje się napis w języku rosyjskim „Awtozawod im.
Fabryka sprzętu gaśniczego „C.B. König” specjalizowała się w produkcji sprzętu do prowadzenia akcji w szkodliwych warunkach. Wynalazcą systemu był około 1900 roku niejaki König – ogniomistrz zawodowej straży pożarnej w Altona, portowej dzielnicy Hamburga, późniejszy właściciel fabryki. Aparaty przeznaczone były w szczególności dla drużyn ratowniczych w kopalniach węgla kamiennego oraz dla zakładowych straży pożarnych w:
 W zbiorach CMP znajdują się dwa odbiorniki radiowe, stanowiące pamiątkę po czasach radiofonizacji straży pożarnych w międzywojniu. Pierwszym z nich jest radio detektorowe z 1928 r., wykonane w formie wspinalni. Tworzywem jest specjalny twardy węgiel, wykorzystywany do wykonywania pamiątek. Z tyłu wieży wygrawerowano napis: „Dzielnemu działaczowi na polu pożarnictwa Straż-Poż. Państw. Fabr. Chorzów 1928”. Ten
Ze względu na powikłaną historię, niezwykle interesującym eksponatem w CMP jest ciężarówka Star z drabiną Magirusa. Próby z wprowadzeniem stali jako tworzywa do produkcji drabin sięgały u Magirusa 1895 r. W 1900 r. wykonano prototyp stalowej drabiny o zasięgu 22m. Do łączenia elementów zastosowano nity. Duże koszty w porównaniu do drabin drewnianych spowodowały, że do
Centralne Muzeum Pożarnictwa posiada w zbiorach pożarniczego „Opla” – model „Blitz” wyprodukowanego w 1963 r. Historia tej wersji sięga 1959 r., kiedy „Opel” wprowadził na rynek nowy model o masie własnej 1,9 t, będący następcą wersji 1,7 t. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1960 r. W odróżnieniu do poprzednika skrócono kabinę i zamontowano niedzieloną przednią szybę,
W kolekcji CMP znajduje się zegar z ornamentyką strażacką wyprodukowany przez znaną na świecie firmę Becker. Jej właściciel – Gustav Becker urodził się w 1819 r. w Oleśnicy. w 1845 r. Osiadł na stałe Świebodzicach. Dwa lata później otworzył sklep z zegarami i uruchomił niewielką produkcję. Przełomem w karierze G. Beckera było wystawienie zegarów na
W czeskiej Koprzywnicy produkowano od lat 20. XX w. m.in. pożarnicze Tatry. Popularnymi w krajach bloku socjalistycznego były powojenne modele pożarnicze na podwoziach ciężarowych 805 i 111 – ten drugi jako dźwig pożarniczy. W 1956 r. wdrożono do produkcji Tatrę 137. Wyróżniała się ona półokrągłą maską silnika. Następczynią wersji 137 została od 1959 r. Tatra
TOP Przejdź do treści