Samochód specjalny znajdujący się w kolekcji CMP wyprodukowano w 1940 r. Pojazd charakteryzuje się wydłużoną maską przednią. Nazywano go potocznie „jamnikiem”. Model produkowano w Niemczech w latach 1938-1940 na zlecenie niemieckiego ministerstwa lotnictwa. Trafił do Bydgoszczy.
Podwozie ciężarowe to Magirus-Deutz FL 145. Pojazd napędzał silnik 6-cylindrowy – diesel, chłodzony powietrzem, o mocy 125 KM. Silnik wyprodukowała fabryka Klöckner-Humboldt-Deutz w Kolonii. Należy pamiętać, że koncern „Deutz” specjalizujący się w produkcji silników wysokoprężnych, przejął w 1936 r. znajdującą się w kryzysie finansowym fabrykę Magirusa w Ulm. Od tej pory na Magirusach umieszczano z przodu dodatek „Deutz”.
Pojazd przewoził drabinę pięcioprzęsłową, hydrauliczną, napędzaną silnikiem pojazdu. Ostatnie piąte przęsło posiada 1,5 metrowy wysuw ręczny. Dzięki temu uzyskano o 1,5 m zasięgu więcej niż w wersji fabrycznej – 26,5 m (stąd polskie oznaczenie SD-28). W kabinie zasiadał kierowca i dwóch członków załogi. Czterech strażaków siedziało na ławie za kabiną. Masa własna pojazdu wynosi 9 ton.
Dlaczego autodrabina znalazła się w Bydgoszczy? W 1939 r. niemiecki okupant wcielił Kujawy do III Rzeszy. W dużych miastach zajętych przez Niemców doposażano jednostki w tego typu sprzęt. W ten sposób drabina trafiła do (niemieckiej) Zawodowej Straży Pożarnej w Bydgoszczy. W 1945 r. wraz z nadchodzącym od wschodu frontem władze Niemiec skierowały pojazd do Berlina, gdzie gasił pożary powstałe na skutek ostrzału artyleryjskiego. Po zakończeniu działań wojennych Rosjanie oddali Magirusa strażakom do polskiej Bydgoszczy. Eksploatowany był tam do 1980 r.
Następnie trafił na krótko do straży pożarnej w Inowrocławiu. Ponieważ jednostka ta posiadała pojazd o podobnych parametrach, komendant wojewódzki podjął decyzję o przekazaniu w 1981 r. autodrabiny do Komendy Rejonowej w Tucholi.
W Tucholi samochód eksploatowano do 1986 r. Od tej pory pojazd był atrakcją pokazów historycznego sprzętu pożarniczego na Kujawach. Magirus brał udział w polskim filmie wojennym ,,Misja specjalna” z 1986 r.
We wrześniu 2018 r. przekazano autodrabinę do Centralnego Muzeum Pożarnictwa. Ponieważ wersję tej autodrabiny produkowano zaledwie przez trzy lata, zachowało się niewiele egzemplarzy. Z tego powodu ustawiono zabytkowego Magirusa natychmiast po przekazaniu w dziele autodrabin na ekspozycji głównej.
Tekst i zdjęcia Dariusz Falecki