Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

piątek, 19 lutego 2021 / Published in Wydarzenia

Historia na weekend. Motopompa ,,Federation” firmy Delahaye

Historię francuskiej myśli technicznej w pożarnictwie reprezentuje w CMP motopompa firmy Delahaye. Jej założycielem był Emile Delahaye. Urodził się w 1843 w Tours. Działalność gospodarczą rozpoczął w rodzinnym mieście, gdzie zakupił warsztat, w którym produkował cegły i wyroby ceramiczne. Następnie przestawił produkcję na pompy przemysłowe i silniki parowe. Emil Delahaye zwrócił uwagę na rodzącą się motoryzację. W 1894 r. zbudował samochód własnej konstrukcji i zaprezentował go na pokazach automobilowych w Paryżu. Fabryka wyspecjalizowała się wkrótce potem w produkcji samochodów.

Zapotrzebowanie na sprzęt strażacki skłoniło zarząd fabryki do uruchomienia działu pożarniczego. W latach 20. i 30. XX w. firma produkowała ciężarówki pożarnicze wyposażone w autopompę o wydajności 2000 l/min, ponadto: autodrabiny, cysterny i sanitarki. Oprócz podwozi samochodowych produkowano motopompy przewoźne-dwukołowe własnej konstrukcji. W ofercie znajdowały się dwa rodzaje: o wydajności 650 i 1000 l/min. Jedna z motopomp nazywała się „Federation” (Związkowa) na cześć Francuskiego Narodowego Związku Straży Pożarnych.

Firma Delahaye poszukiwała rynków zagranicznych. Głównym przedstawicielem na Polskę została firma „Auto-Koncern” z Warszawy. Na polski rynek dostarczano wspomnianą motopompę „Federation”. Pompę napędzał silnik jednocylindrowy. Wydajność pompy wynosiła ok. 250 l/min. Zbiornik paliwa mieścił 3 litry. Wąż ssący o średnicy 40 mm potrafił zassać wodę z głębokości do 7 metrów. Istniała możliwość zakupu dwukołowego wózka. Na wózku producent montował skrzynkę na narzędzia mogącą pomieścić: 80 metrów węża o średnicy 45 mm, dwa hydranty, topór, sznury i komplet kluczy. Producent oferował cztery warianty transportu tej motopompy: przez strażaków za pomocą specjalnych noszy, na wózku ręcznym dwukołowym, na jednokołowym wózku zbliżonym wyglądem do taczki oraz na podwoziu specjalnym, jako dwukołowa przyczepa do samochodu. Firma Delahaye zaprzestała działalności w połowie lat 50. XX w.

Dariusz Falecki

 

 

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych