Centralne Muzeum Pożarnictwa

  • BIP
  • Warto odwiedzić
  • PZG Oddział Mazowiecki
  • Strona Główna
  • Wydarzenia
  • O Muzeum
    • Informacje Ogólne
    • Kierownictwo
    • Biblioteka
    • Wydawnictwa
    • Historia
  • Ekspozycja
  • Zaplanuj wizytę
    • Godziny otwarcia
    • Ceny biletów
    • Co zwiedzający wiedzieć powinien
    •  Regulamin monitoringu wizyjnego
  • Edukacja
  • Dostępność
  • Kontakt
WIRTUALNE
MUZEUM

Wydarzenia

środa, 15 kwietnia 2020 / Published in Wydarzenia

Odcinek 15. Wyjątkowa konstrukcja sikawki Knaust

Fabryka „Wm. Knaust” należała do najstarszych producentów sprzętu pożarniczego w Europie (1822 rok zał.). Jej wieloletni dyrektor Wilhelm Knaust zapisał się w historii światowego pożarnictwa, jako świetny wizjoner i wynalazca.

W 1870 r. liczba sprzedanych sikawek fabryki Knausta przekroczyła tysiąc. Firma rozpoczęła realizację zamówień zagranicznych. Pierwsza wyeksportowana sikawka trafiła do miejscowości Bursa w Turcji. Filie firmy Knaust założono w Mediolanie i Bukareszcie. Za zasługi dla rozwoju pożarnictwa odznaczono Wilhelma Kanusta w 1873 r. cesarskim Orderem Franciszka Józefa. Dwa lata później cesarz odwiedził osobiście hale produkcyjne.

W 1873 r. fabryka wyprodukowała niezwykle ciekawy egzemplarz czterokołowej sikawki konnej. Na produktach Knausta znajdują się dobrze zachowane oznaczenia firmowe, w tym wypadku sygnatura „Wm Knaust 1873 Wien”. Powyżej umieszczono numer fabryczny wozu.

Ze względu na sposób budowy sikawka należy do grupy najciekawszych w muzealnej kolekcji. Wóz składa się z dwóch podwozi połączonych przegubowo. Tego typu konstrukcja umożliwiała swobodny skręt na ostrych łukach. Na przedniej części podwozia zwanej  przodkiem zbudowano drewniane siedziska dla czterech osób. Pod siedziskami umieszczono obszerną skrzynkę na narzędzia. Na ramie tylnego podwozia zabudowano pompę ręczną. Dwuczęściowa konstrukcja wozu umożliwiała, w zależności od potrzeby, doczepienie do przodka (przedniej części wozu) beczkowozu lub drabiny dwukołowej.

Podczas prowadzenia akcji istniała możliwość odczepienia tylnego podwozia (z pompą) i ręcznego transportu tej części wozu. Po dotarciu na miejsce akcji zdejmowano pompę z ramy, następnie za pomocą czterech uchwytów przenoszono ją na miejsce pompowania. Wydajność pompy wynosiła ok. 150 l/min.

  • Polityka prywatności
Centralne Muzeum Pożarnictwa

© Copyright Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach 2021. All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.     Szlak Zabytków Techniki

TOP Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

Ułatwienie dostępu dla osób ze szczególnymi potrzebami

  • Powiększ CzcionkęPowiększ Czcionkę
  • Pomniejsz CzcionkęPomniejsz Czcionkę
  • Odcienie SzarościOdcienie Szarości
  • Wysoki KontrastWysoki Kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Resetuj Resetuj
  • Film dla osób głuchoniemychFilm dla osób głuchoniemych
  • Wniosek dla osób głuchoniemychWniosek dla osób głuchoniemych